Høringsutkast til kommuneprogram 2015-2019

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 05. november 2014
Oppdatert: 05. november 2014
Programkomitéen i Oslo SV legger i dag fram sitt første utkast til nytt program.

Last ned Oslo SVs høringsutkast til kommuneprogram 2015-2019

Dette er programkomiteens førsteutkast til program for kommende bystyreperiode. Forslaget er et resultat av at komiteen har lyttet til innspill fra viktige samarbeidspartnere i byen, ideer fra lokallag og medlemmer og fagfolk.

Programkomiteen har forsøkt å skrive et positivt og kort program fullspekket av politikk som tegner et bilde av hvordan vi vil endre byen. Vårt mål er at programmet skal være et viktig verktøy i hele neste periode, og legge grunnlaget for en god valgkamp for Oslo SV.

Programmet vil bidra til å trekke politikken i Oslo kraftig mot venstre. Vi trekker opp kampen for å utjevne de store forskjellene i Oslo, kampen for at alle som vokser opp i byen skal få reelt like muligheter i livet og kampen for et miljøvennlig og solidarisk Oslo som noen av de store prioriteringene i de neste fire årene.

Nå vil vi gjerne ha dine innspill. Fram til 28. november inviterer vi medlemmer, lokallag, interesseorganisasjoner og andre til å komme med endringsforslag til førsteutkastet. Programmet skal endelig vedtas av på Oslo SVs årsmøte den 21. – 22. februar.

Endringsforslag skal sendes inn via eget skjema som du finner her.

Ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på.

Sammen skal vi endre byen!

Kaveh Ataei

For programkomiteen

Epost: kaveh.ataei@gmail.com, m: 413 33 647

Her er medlemmene i programkomitéen

Her kan du lese mer om programkomitéen

Komiteens mandat er som følger:

Mål
Oslo SV skal lage et sosialistisk, feministisk og miljøbevisst arbeidsprogram, som er verktøyet for neste bystyreperiode. Programmet skal på en tydelig måte vise hvilke visjoner SV har for et framtidig Oslo. Det skal vise hvordan vi vil omfordele rikdom og makt gjennom praktisk politikk og reformer. SV skal framstå som et selvstendig alternativ for de som ønsker en annen retning for byen vår. Programmet skal være fremtidsrettet, positivt, kort, med et enkelt språk, være gjennomførbart og legget et godt grunnlag for å forhandle om gjennomslag etter valget.

Prosess
Oslo SVs programarbeid skal være kunnskapssøkende, lyttende og inkluderende. Enhver skal ha mulighet til å gi innspill til arbeidet, og prosessen skal bidra til gode diskusjoner i partiet og i offentligheten. Programkomitéen skal søke et nært samarbeid med så vel viktige alliansepartnere for partiet som fagbevegelsen, minoritetsmiljøer, miljøbevegelsen og kvinnebevegelsen som enkeltstående fagfolk.

Komitéen skal legge opp til møter med medlemmer, inviterte aktører og åpne møter for interesserte på ett eller flere temaer. Slike møter kan lages i samarbeid med lokallag, grupper/nettverk og bystyregruppa. Komitéens medlemmer har ansvar for å ta med seg innspill fra sine lokallag og oppsøke organisasjoner og miljøer i sin bydel. Som en del av prosessen arrangerer Oslo SV en innspillskampanje som går bredt ut og har til hensikt å få innspill fra folk i byen.

Bildet er av leder i programkomitéen, Kaveh Ataei.