Barnebyen Oslo. SVs budsjettforlag 2015

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 03. desember 2014
Oppdatert: 03. desember 2014
Oslo SVs bystyregruppe har lagt fram sitt alternative budsjettforlag for Oslo i 2015. Her finner du hele forslaget.

Barnebyen Oslo. SVs budsjettforslag 2015

Tall til SVs alternative budsjettforslag 2015

Oslo forventer en befolkningsvekst på rundt 10 700 nye innbyggere i løpet av 2015. Det forventes at Oslo vil ha om lag 806 000 innbyggere i 2030, mot 640 313 i 2014 (1.7.14). Dette stiller store krav til bygging av boliger, barnehager, skoler, parker og lekeområder, og utbygging av kollektivtransporten. Årets budsjettforslag fra byrådet viser tydelig behovet for økte inntekter for å hindre kutt i velferd og for å sikre høy kvalitet på barnehager, skoler, kollektivtransport og velferdstilbud. SV ønsker å skape en by som folk trives i – der kommunen setter innbyggerne i sentrum og der vi har en miljøvennlig og bærekraftig utvikling.

Byrådets budsjettforslag vil føre til alvorlige kutt i velferden i byen. Etater og bydeler kuttes. Det betyr kutt i vikarbudsjettene i barnehagene, for få ansatte lærere, kutt i rusomsorgen, kutt i barnevernet, kutt i hjemmebaserte tjenester, kutt i forebyggende helsearbeid og kutt i tiltak for barn og unge. Det vil øke forskjellene i byen og gjøre byen mindre solidarisk. En slik utvikling vil SV ikke være med på. SV vil vise en ny retning for byen, der vi satser på bedre oppvekstbetingelser for barn og unge, skaper trygghet for befolkningen og en mer klimavennlig og miljøvennlig by.

SV vil at Oslo skal bli verdens beste by å bo i for barn. SV har i budsjett 2015 laget en omfattende barnepakke som skal sikre de minste barna tettere og god oppfølgning. SV styrker kvaliteten i barnehagene, innfører gratis kjernetid i AKS, flere ansatte i skolene, styrker det forebyggende barne- og ungdomsarbeidet i bydelene og innfører bedre spedbarnsomsorg.

SV er opptatt av å utvikle en miljøvennlig by med gode skoler, gode barnehager, gode velferdstjenester og trygghet for folk i byen. Utviklingen av Oslo skal gjøre byen grønnere, renere og tryggere og det skal være tett med gode rekreasjonsområder og tilbud nært der folk bor. SV ønsker også i budsjett 2015 å satse på mulighetene for at barn og kan leve et aktivt liv.

Byrådet har foreslått en rekke store kutt til de frivillige organisasjonene som gjør en viktig jobb for barn og voksne i en sårbar og utsatt livssituasjon. SV ønsker tvert imot å styrke frivilligheten, og satse på et tett og godt samarbeid med de frivillige organisasjonene og styrker disse i budsjettet.

SV er opptatt av at Oslo kommune skal være en god arbeidsgiver, med gode og trygge lønns-, pensjons- og arbeidsvilkår for kommunens ansatte. Den storstilte privatiseringen av Oslo fører til det motsatte, der de ansattes lønns- og pensjonsrettigheter blir satt på spill.