Benjamin Larsen valgt som ny leder

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 10. mars 2015
Oppdatert: 10. mars 2015
– Vi som er her i dag veit at politikk er viktig. Det at hver og en av oss også opplever det vi gjør i partiet og i møte med folk utafor som viktig, betyr noe. Vi må også få folk flest til å tenke at politikk er viktig. At det betyr noe hvem som styrer byen og at våre løsninger vil innebære en forskjell i livene deres. I det arbeidet er hver og en av dere viktige, sa Larsen til årsmøtet.

Søndag 1. mars ble Benjamin Endré Larsen valgt til ny leder av Oslo SV. Larsen er 32 år, stipendiat i farmasi, og jobber på apotek. Han har tidligere ledet Fredsinitiativet og har hatt ulike verv i Oslo SV, Norsk Studentunion, Fellesutvalget for Palestina, Attac, og NTL-UiO.

Politisk verksted

Benjamin Larsen åpnet sin tale til årsmøte med et ønske om å satse på politikkutvikling i fylkeslaget:

– Jeg vil at Oslo SV skal bli mer av et politisk verksted, både med sikte på å styrke partiet nasjonalt og med sikte på å gjøre organisasjonen til en relevant arena for medlemmene.

Larsen vil at politiske arbeidet til Oslo SV skal oppleves som svært viktig for partiet nasjonalt, både i den forstand at noe annet er sløseri med ressursene til det største fylkeslaget og i den forstand at Oslo-laget skal få gehør for sine standpunkter. For å få større tyngde og nå breiere vil han at fylkesstyret og representantskapet i større grad bruker engasjerte og fagkunnige medlemmer til å forberede saker for vedtak.

En ny kurs for Oslo

Larsen har troen på at vi skal vi stake ut en ny kurs for byen vår og få på plass et nytt flertall etter valget sammen med de andre partiene på venstresiden:

– Vår styrke, det som gjør at folk ikke kommer utenom oss i den sammenhengen, det er to ting: For det første at vi er et parti som tar tydelig standpunkt både for sosial rettferdighet og for miljøet, for det andre at vi kan være tydelige i prioriteringene våre.

Sosialistisk venstreparti kan garantere at de som stemmer på oss både får en hardtslående miljøpolitikk og et nytt byråd. Vi er miljøpartiet for forandring. Vi vil skrinlegge E18 for å bygge ny T-banetunell. Vi vil ikke bare ta inn eiendomsskatt for å styrke skolen, barnehagene og videreføre områdesatsinger i deler av byen som trenger et løft. Vi vil satse på å forebygge de forskjellene i helse og sosial status som skaper den delte byen. Det gjør vi ved å satse på barnas helse og utvikling og lage ordninger som gjør at barn skal merke minst mulig til foreldrenes fattigdom. Det gjør vi ved å satse på ettervernet i rusomsorgen og å gå inn for å skaffe folk som sliter skikkelig tak over hodet.

Larsen er oppvokst på Ellingsrud, i Oslo øst og har selv opplevd den delte byen:

– Han som drepte Benjamin Hermansen vanka en periode i mitt lokalmiljø. Elever på ungdomsskolen min rana posten i storefri på ungdomsskolen. Da jeg begynte på en videregående skole i sentrum opplevde jeg at mange av klassekameratene mine aldri hadde vært øst for Stortinget – det var farlig.  Når folk ikke opplever hverandres virkeligheter, og bare får overskrifter av den typen jeg akkurat ga dere, er det jo ikke så rart at de kan komme til å tro det er farlig. Sjøl fikk jeg et lite kultursjokk da jeg i vinter hadde dattera mi på skiskole og for første gang besøkte Sørkedalen.

Benjamin Larsen er bekymret over den synkende valgdeltakelsen ved forrige valg, og gav årsmøtet en siste oppfordring før møtet ble hevet:

– Vi som er her i dag veit at politikk er viktig. Det at hver og en av oss også opplever det vi gjør i partiet og i møte med folk utafor som viktig betyr noe. Vi må også få folk flest til å tenke at politikk er viktig. At det betyr noe hvem som styrer byen og at våre løsninger vil innebære en forskjell i livene deres. I det arbeidet er hver og en av dere viktige! Takk for årsmøtet. Takk for engasjementet. Nå går vi hjem og overbeviser naboen! Årsmøtet er heva!