Bygg Norge grønt – kutt norske utslipp med 50 prosent før 2030

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. mars 2015
Oppdatert: 23. mars 2015
Klimaendringene er vår tids største utfordring. Denne utfordringen må møtes med store utslippskutt her hjemme. Norge har blitt verdens rikeste land fra vår eksport av olje og gass. Norsk olje og gass står for en stor andel av verdens totale klimagassutslipp. Derfor har vi et helt spesielt ansvar for å gå foran med betydelige utslippskutt og en kraftig omstilling av norsk industri.

I dag er 250 000 arbeidsplasser knyttet til olje- og gassindustrien. Olje og gass står for halvparten av all norsk eksport og utgjør en tredjedel av statens inntekter. Den lave oljeprisen vi nå ser og usikkerhet i bransjen kan føre til at over 100 000 arbeidsplasser forsvinner i løpet av de neste årene.

Vi i SV vil jobbe for en total omstilling av norsk oljeproduksjon og industri. SV vil bruke kompetansen fra 50 år med olje på å bygge opp en verdensledende klimaindustri. For å bygge Norge som et verdensledende klimaland, vil SV kutte norske klimagassutslipp med 50 prosent før 2030 og skape klimajobber for framtida.

Når vi kommer til 2030 etter nødvendig omstilling, forsyner flytende havvindmøller og bølgekraft plattformene med ren energi og gjør utvinning av olje og gass på eksisterende felt enda mer effektiv. Gradvis stigende avgifter på klimagassutslipp fra plattformene, støtteordninger fra det offentlige og forbud mot forurensende kraftproduksjon etter 2030 har omstilt hele den norske petroleumsbransjen. Norsk kompetanse i Nordsjøen har bygget opp verdens største havvindindustri, og gamle verft på Vestlandet produserer nå effektive og rimelige havvindmøller på samlebånd til hele verden. Overskuddet fra havvindmølleparkene i Nordsjøen og Norskehavet forsyner Europa med ren og fornybar energi.

Effektiv og klimavennlig kommunikasjon gir også store kutt. Å reise miljøvennlig i Norge i 2030 vil være like enkelt som det er å reise kollektivt i Oslo i dag. Fra alle togstasjoner i landet er det enkel overgang videre med buss, bybane eller bilkollektivbil. Sør-Norge har fått et så godt kollektivtilbud at ingen velger å fly og de fleste setter bilen igjen hjemme når de skal reise. Gods- og varetransport har blitt flyttet fra vei til bane og sjøveien og har dermed fått en enorm kapasitetsøkning og lønnsomhet. Hydrogendrevne og elektriske lastebiler frakter varene videre til butikker fra togvennlige godsterminaler.

Norge har i 2030 revolusjonert internasjonal sjøfart. Norsk teknologi og innovative norske verft har utviklet ferjer, skip, fiske- og fritidsbåter helt uten klimagassutslipp. Hydrogen og elektrisitet har tatt over for olje som drivstoff.

En ren og forurensningsfri veitrafikk bidrar til å nå målet om kutt på 50 prosent. Kollektivløsningene i storbyene så gode at ingen velger å kjøre bil til jobb. Sentrumsområdene er avstengt for privatbilisme, og luftkvaliteten i norske byer er blitt best i verden. 15 år med økende miljødifferensierte avgifter har fått alle til å kjøre utslippsfrie biler.

Norsk industri er i 2030 verdensledende i å produsere varer energieffektivt. Stolte arbeidere med trygge arbeidsplasser og gode lønninger har vært med på å omstille norsk industri til å bli den mest konkurransedyktige i verden. Tett samarbeid med norske forskningssentre og fagmiljøer har utviklet en verdensledende renseteknologi som kutter nesten alle klimagassutslipp fra norske industriarbeidsplasser. Norsk industri har blitt mer energieffektiv, og energien industrien benytter er hundre prosent fornybar.

En visjonsløs blåblå-regjering gir ingen kutt. I 2015 har vi en klimaminister som flytter iskanten slik at oljeselskapene kan bore enda lengre inn i Arktis. Vi har en statsminister som sier at vi ikke har flyttet iskanten, men at den har flyttet seg selv. I 2015 har vi en regjering med et lavere ambisjonsnivå på kutt i egne utslipp enn land som Romania og resten av EU. Regjeringen fører en klimapolitikk som lar oljeselskapene bore seg konkurs og ødelegge klimaet, naturen og alt som er blitt bygget opp gjennom generasjoner.

Generasjonene før oss bygget landet med vannkraft, og senere med olje og gass. Nå skal vi bygge Norge grønt og kutte i norske klimagassutslipp med 50 prosent før 2030.

Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015