Gode tenner hele livet

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. mars 2015
Oppdatert: 24. mars 2015
Nordmenn flest har god helse. Likevel er det på helseområdet vi kan se noen av de tydeligste klasseskillene i Norge. Dette ser vi ikke minst innenfor tannhelse. Blant fem-åringer i Oslo er det i gjennomsnitt 71 prosent som har null hull. I de tre bydelene i ytre vest er det 90 prosent som har null hull ved 5-årsalderen. I bydelene i indre øst går prosentandelen helt ned til 53 prosent.

Tannhelse er det siste store helseområdet som ikke dekkes av folketrygden på samme måte som andre helsetjenester. For voksne er tannhelse i all hovedsak overlatt til den enkeltes lommebok. Det er dyrt – og det blir stadig dyrere. Selv den enkleste tannbehandling koster det mangedobbelte av egenandelen for et fastlegebesøk. Hvis du mister tenner og trenger implantater, koster det titusener per tann.

Flere og flere velger å reise til lavkostland for å få utført tannbehandling. Men blant unge under 30 år velger mange å droppe tannlegen helt. I befolkningen som helhet må vi regne med at flere hundre tusen ikke får den tannbehandlingen de har behov for, fordi det er for kostbart. Og det er selvsagt de med dårligst økonomi som rammes. Tannhelse er klassepolitikk.

Rettferdig fordeling er den beste folkehelsepolitikken. SV har derfor programfestet at partiet ønsker en opptrappingsplan som skal ende med at all nødvendig tannhelsehjelp blir dekket av folketrygden på samme måte som andre helsetjenester. Dette kravet må løftes høyere opp på partiets dagsorden.

Oslo SV oppfordrer landsmøtet i SV til å vedta at en tannhelsereform skal være et av partiets viktigste reformkrav fram til stortingsvalget i 2017.

Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015