Nitrogenoksid og svevestøv er hovedårsaken til forurensningen, og hovedkilden er veitrafikk. Langs de mest belastede veiene ligger sykehjem, barnehager, skoler og boliger som rammes. Nå vil Akershus fylkeskommune, det blå byrådet i Oslo og regjeringen bygge ut E-18 fra Asker inn til Oslo med 12 felts motorvei. Oslo by har ikke plass til alle disse bilene som vil bli stående i kø og slippe ut eksos. I starten av november ble Oslo og den norske regjeringen stevnet for det europeiske kontrollorganet ESA for tre punkter der Norge går mot luftkvalitetsdirektivet:
- Grenseverdiene for blant annet nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2) i landets største byer overskrides.
- Norge mangler en handlingsplan for renere luft.
- Norge har ikke sørget for at gjennomføre målinger som er presise nok.
Ja til kollektiv, nei til vei
Den planlagte utbyggingen av E18 vil koste ca. 50 milliarder. For dette beløpet kan man bygge både Fornebu-bane og ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum. Fornebu-banen har en kostnad på mellom 4,5 mrd og 5,5 mrd og vil fjerne mye buss- og biltrafikk fra veiene. I rushtiden går det nå 45 busser i timen mellom Oslo sentrum og de nye arbeidsplassene på Fornebu. En t-banetunnel koster ca. 10,5 mrd og vil gi muligheter for langt hyppigere t-baneavganger.
Dersom kapasiteten til kollektivtrafikken forbedres, vil dette frigjøre plass på veiene i tillegg til å redusere lokalutslipp og støy. Oslo SV mener derfor at bygging av t-banetunnel, Ahus-banen og Fornebu-bane må prioriteres foran E18-utbyggingen.
Trafikken må reduseres med minimum 20 % innen 2020 for å få ned forurensningen til akseptabelt nivå og 25 % av bilparken må bli fossilfri.
Strakstiltak
Det er bilen som må holde seg hjemme, ikke barn, astmatikere og syke! Derfor må det innføres strakstiltak i utsatte perioder i påvente av økning i kollektivkapasiteten:
- Redusert hastighet – 60 km/t på alle store veier
- Datokjøring og forbud mot tungtransport
- Varsel om overskridelser til sykehjem og foreldre ved barnehager og skoler i aktuelle områder
Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015