Ja til ren luft – Nei til ny E-18!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. mars 2015
Oppdatert: 24. mars 2015
Lesetid: ca. 2 min
Vinteren betyr ekstra forurenset og skadelig luft i Oslo. Flere dager så skadelig at barn og astmatikere egentlig bør holde seg inne i store deler av Oslo. Det er ikke akseptabelt at byen vår blir ubeboelig for dets innbyggere - barn som bor i Oslo skal ikke bli syke av luften!

Nitrogenoksid og svevestøv er hovedårsaken til forurensningen, og hovedkilden er veitrafikk. Langs de mest belastede veiene ligger sykehjem, barnehager, skoler og boliger som rammes. Nå vil Akershus fylkeskommune, det blå byrådet i Oslo og regjeringen bygge ut E-18 fra Asker inn til Oslo med 12 felts motorvei. Oslo by har ikke plass til alle disse bilene som vil bli stående i kø og slippe ut eksos. I starten av november ble Oslo og den norske regjeringen stevnet for det europeiske kontrollorganet ESA for tre punkter der Norge går mot luftkvalitetsdirektivet:

Ja til kollektiv, nei til vei

Den planlagte utbyggingen av E18 vil koste ca. 50 milliarder. For dette beløpet kan man bygge både Fornebu-bane og ny t-banetunnel gjennom Oslo sentrum. Fornebu-banen har en kostnad på mellom 4,5 mrd og 5,5 mrd og vil fjerne mye buss- og biltrafikk fra veiene. I rushtiden går det nå 45 busser i timen mellom Oslo sentrum og de nye arbeidsplassene på Fornebu. En t-banetunnel koster ca. 10,5 mrd og vil gi muligheter for langt hyppigere t-baneavganger.

Dersom kapasiteten til kollektivtrafikken forbedres, vil dette frigjøre plass på veiene i tillegg til å redusere lokalutslipp og støy. Oslo SV mener derfor at bygging av t-banetunnel, Ahus-banen og Fornebu-bane må prioriteres foran E18-utbyggingen.

Trafikken må reduseres med minimum 20 % innen 2020 for å få ned forurensningen til akseptabelt nivå og 25 % av bilparken må bli fossilfri.

Strakstiltak

Det er bilen som må holde seg hjemme, ikke barn, astmatikere og syke! Derfor må det innføres strakstiltak i utsatte perioder i påvente av økning i kollektivkapasiteten:

Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015