Naturbaser i Marka for byens barnehager og skoler

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. mars 2015
Oppdatert: 24. mars 2015
Friluftsliv gir gode opplevelser, økt livskvalitet, bedre helse og et rikere liv. I år feirer vi Friluftslivets år og Oslo SV vil etablere naturbaser i Marka for byens barnehager og skoler.

Fortetting av Oslo og økende antall barnehager med dårlig tilbud til uteareal reduserer barns forståelse av natur og friluftsliv. Et økende antall barn i Oslo har også mindre kontakt med naturen i fritiden. SV foreslår derfor at Oslo kommune etablerer to naturbaser med pedagogisk opplegg for skoler og barnehager i Oslomarka. En i Nordmarka og en Østmarka. Naturbasene bør lokaliseres tilgjengelig og nær kollektivtransport, som Gjøvikbanen og Mortensrudbanen. Vi foreslår at kommunen inkluderer Turistforeningen og Naturvernforbundet til å utvikle det pedagogiske opplegget og til etablering av naturbasene.

En naturbase er en aktivitetsplass i skogen for barn. Naturbasen utvikles av naturen og i naturen. Her vil det være gapahuk for å holde seg tørr og en lavvo for et pedagogisk opplegg. Det vil være mulighet for å tenne bål og grille pinnebrød, sikringsutstyr for å klatre høyt opp i trærne og andre spennende aktiviteter. Slike naturbaser vil bidra til en aktiv prosess der barn lærer om naturen i naturen, samtidig som sosiale relasjoner mellom barna styrkes. Mer fysisk aktivitet og lek i naturen, økt naturfaglig forståelse og nysgjerrighet, og kunnskap om det viktige samspillet mellom natur og menneske vil være formålet med naturbasene.

Markaloven er en viktig seier, og Oslomarka er nå vernet mot kommersiell utbygging. Men det er viktig å opprettholde forsvaret av Marka. Derfor vil SV at flere får mulighet til å bli kjent med Marka slik at framtidige generasjoner forstår betydningen av vern av viktige naturområder.

Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015