Alle har rett til ren og trygg luft

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 04. februar 2016
Oppdatert: 04. februar 2016
I vinter har vi opplevd alt for mange dager med akutt og helseskadelig luftforurensning i Oslo. Det har til tider vært så ille at barn og syke har blitt anbefalt å holde seg innendørs. Nå får vi på plass strakstiltak som kan tas i bruk de verste dagene.

Etter 18 år med høyrestyre i byen besto listen over tilgjengelige akuttiltak i kommunens handlingsplan kun av informasjonstiltak. Derfor har jeg og SVs bystyregruppe de siste ukene tatt til orde for at vi må innføre flere strakstiltak. Byregjeringen viste tydelig handlekraft da den i går informerte bystyret om at vi får på plass en hasteforskrift om dieselforbud og/eller datokjøring som kan iverksettes på dager med høy luftforurensing. I tillegg vil kommunen stenge kommunale parkeringsplasser de dagene det er behov for akuttiltak. Du kan lese mer om tiltakene og hva byregjeringen gjør på Ivar Johansens blogg.

Tiltak for bedre vedfyring

For å sikre trygg og ren luft til alle mennesker i Oslo er det ikke nok å bare gjøre noe med biltrafikken. Vi må også få ned luftforurensingen fra vedfyring i gamle ovner. Vedfyring i gamle vedovner skaper omlag seks ganger så mye svevestøv som nye rentbrennende ovner. Svevestøvet skaper alvorlige helseproblemer, og astmatikere, spebarn og gravide er særlig utsatt. Derfor har jeg tatt til orde for at vi må vurdere et forbud mot å fyre i forurensende vedovner på dager med forurenset byluft, kombinert med økt støtte til de som skifter til nye rentbrennende over.

Tiltak som virker hele året

Strakstiltak er viktig de dagene det gjelder, men i Oslo er utslippene fra veitrafikken et helseproblem hele året, i tillegg til at trafikken er den største kilden til klimagassutslipp. Derfor er vi nødt til å redusere biltrafikken og styrke kollektivtilbudet. Arbeidet med dette er i gang i rådhuset og fremover blir reforhandling av Oslopakke 3 viktig for SV. Oslo og Akershus skal forhandle om hvilke store samferdselsprosjekter vi skal prioritere i årene som kommer. I valgkampen sa vi tydelig nei til planene om å bruke 40 milliarder på å utvide E-18 i vestkorridoren, og dette står vi ved. SV og den nye Byregjeringen jobber for å få på plass en avtale som gir oss redusert biltrafikk inn til Oslo, og som prioriterer bygging av ny t-banetunnel.

Send oss innspill

Nå som SV er i posisjon gjør det rollen til bystyregruppa annerledes enn da vi var i opposisjon. SVs egen byråd, Inga Marthe Thorkildsen, er i ferd med å stanse stoppeklokkeomsorgen, innføre tillitsreform og styrke bydelene. Vi i bystyret har gått sammen med Ap og MDG i storfraksjoner på alle saksfelt og vi er i gang for fullt med arbeidet. Ta gjerne kontakt med oss i bystyregruppa hvis du har innspill på saker vi burde ta tak i.

Hilsen Sunniva Holmås Eidsvoll

Gruppeleder for SVs bystyregruppe