Midlertidig opphold til «barnets beste»?

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 14. april 2016
Oppdatert: 14. april 2016
Jeg blir opprørt og ekstremt provosert når Listhaug mener midlertidig opphold for barn er «til barnets beste». Det er dokumentert at midlertidig opphold skaper store problemer for barn: Det fratar dem håp, livsmot og flere har blitt alvorlig syke.

Det kommer heller ikke til å hindre at barn legger ut på flukt. Derimot kan det føre til at de sendes ut på nye fluktruter etter å ha blitt sendt fra Norge. Alle vet at trygghet og forutsigbarhet er helt sentralt i alle barns liv. Utrygghet og ustabilitet er noe av det verste vi kan utsette barn for.

Innvandringsministerens mål om at færre skal komme til Norge, trumfer hensynet til det beste for det enkelte barnet som er kommet hit. Dette er nettopp det Norge tidligere er kritisert for av FNs barnerettskomité, at vi lar flyktningepolitiske hensyn gå foran hensynet til hva som er best for det enkelt barn.

Vi vet at de fleste av disse barna kommer fra krig og konfliktområder, noen har mistet sine foreldre i krig, andre har blitt skilt fra sine foreldre av ulike grunner og noen er sendt fra familien sin, i håp om en trygg tilværelse i Europa.

Alle er enig om at det er dypt tragisk at så mange barn er på flukt, og at det er sterkt belastende for barn. Men da må vi gjøre noe med årsakene til at så mange barn og unge legger ut på en farefull flukt. Å gjøre det enda vanskeligere for de barna som har en farlig flukt bak seg løser ingen problemer, men skaper nye. Da bør regjeringen i stedet satse mer på å bidra til politisk konfliktløsning i landene barna kommer fra.

Å være råest og strengest i Europa i forhold til barn, er et stusselig og inhumant signal, fra en regjering i et land med lange og stolte tradisjoner for å ivareta mennesker på flukt, jfr Nansens arbeid etter 2 verdenskrig. Det er hjerterått også i lys av den flyktningsituasjon som nå er i Europa, dersom Norge ikke er villig til å ta sin del av den humanitære utfordringen mange barn nå står overfor.

Jeg skal nå på besøk til de mottakene som vi har i Oslo for å se spesielt på hvordan det blir tilrettelagt for barn og unge både når det gjelder barnehage og skole. Det er vårt ansvar at barnas liv ikke blir satt på vent, men at de får en god start i hos oss i Norge.

Det er et sterkt behov for å styrke integreringsarbeidet. I lys av at Oslo skal økte antall flyktninger som skal bosettes i Oslo har Oslo kommunen lagt inn tilbud til UDI på å drifte et asylmottak med inntil 180 plasser i Waldemar Thranes gate 70. Slik kan vi sikre at de som kommer som flyktninger kommer seg raskt i gang med livene sine.

Marianne Borgen