Ta kampen for gratis kjernetid i barnehagene

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 18. mai 2016
Oppdatert: 18. mai 2016
SV fikk gjennomslag for at alle 4- og 5-åringene i Groruddalen skulle få gå i barnehage. Det vil dagens regjering endre på.

I Groruddalen og bydel Søndre Nordstrand går nesten alle 4- og 5-åringer i barnehagen, takket være gratis halvdagsplass finansiert via Groruddalssatsingen og Oslo Sør- satsingen. Dette er noe SV kjempet for i regjering og fikk gjennomslag for. Dagens regjering, derimot, vil fase ut gratis kjernetid fra og med 1. august i år, og skryter samtidig av at offentlig ansatte skal banke på dører for å lære innvandrerforeldre hvor viktig barnehage er.

Når statsminister Erna Solberg snakker om barnehage og gratis kjernetid, snakker hun særlig om barn med annet morsmål enn norsk. I forbindelse med Høyres landsmøte uttalte hun på Dagsnytt 18 at offentlig ansatte skal banke på dører og snakke med f.eks. «den somaliske moren som ikke vet så mye om hva barnehage er». Hun skryter av at regjeringen nå vil innføre en ny nasjonal ordning med gratis kjernetid. Problemet er at den nye ordningen kun gjelder barn av foreldre som tilsammen tjener mindre enn 417 000 kr i året.

Midlene som Regjeringen nå vil fjerne, innbefatter også midler til smart-barnehager som satser spesielt på språk, rekruttering og ekstra språkpedagoger. Dette er et arbeid som har pågått lenge. Gratis kjernetid gir dessuten mødre mulighet til selv å være mer aktive samfunnsdeltakere, enten via jobb, jobbpraksis eller frivillig arbeid. Dersom ordningen ender med kun å gjelde dem som lever under fattigdomsgrensa eller har en samlet inntekt som ligger rett over denne, slik regjeringen nå legger opp til, vil det for mange familier ikke lønne seg å ha barna i barnehagen. En familie med en samlet inntekt på 418 000 kroner faller utenfor Regjeringens nye, byråkratiske ordning med gratis kjernetid. Skal Erna Solberg virkelig sende offentlig ansatte på døra til disse familiene, etter at de har mistet gratis halvdagsplass?

Holdningen om å «lære bort» til noen som mest sannsynlig vet svært godt hva en barnehage er, er overraskende ovenifra og ned. Vet ikke Høyre, Frp og deres støttepartier Venstre og Krf hvor mange 4- og 5-åringer som nå går i barnehage nettopp der hun sier hun vil sette inn krefter og innsats? Er regjeringen  opptatt av integrering, bør den vite noe om hva som faktisk fungerer. Områdesatsing med gratis kjernetid for alle 4- og 5-åringer slik SV går inn for- uten en byråkratisk inntektsgrense- har vært en stor suksess.  Det er integreringspolitikk som virker.

Guri Waalen Borch,
Leder i Alna SV