Forsterka innsats på Tøyen!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 07. september 2016
Oppdatert: 07. september 2016
Gjennom sommeren har det vært flere oppslag som berører bo- og oppvekstmiljøa på Tøyen og Grønland. Oslo SV står fast på byrådsplattformens mål om å utvide områdeløftet på Tøyen til Grønland og Vaterlandsområdet, og på at disse delene av byen trenger en særskilt innsats for bedre levekår.

Det kan ikke herske noen tvil om at alle byens innbyggere, gammel som ung, fattig som rik, mørk som lys, har krav på de samme offentlige tjenestene. I etterkant av drapet i Kolstadgata 7 har det ved flere anledninger blitt hevda at barn som bor i blokka ikke har fått den oppfølginga barn normalt vil få, dersom det skjer et drap i nærmiljøet. Enten denne påstanden bunner i faktiske forhold eller i mangel på tillit, er dette en situasjon Oslo SV ikke kan leve med.

Den sterke konsentrasjonen av kommunale boliger på Tøyen var utgangspunktet for Oslo SVs krav om endringer i den kommunale boligmassen gjennom Tøyen-avtalen. Oslo SV står fast på at ei større spredning i den kommunale boligmassen er klokt, og ønsker kommunen vurderer en mer differensiert praksis når det gjelder tildeling av kommunale boliger. Vi vil legge særlig vekt på barns oppvekstvilkår og den betydninga de har for å forebygge sosiale problemer og unngå at de går i arv.

Samtidig er det nødvendig med strakstiltak i Kolstadgata 7 og nærmiljøet. Kommunen må engasjere seg for å styrke tilliten mellom beboerne, Boligbygg og bydelen. I dette arbeidet mener vi det vil være klokt å se til internasjonale erfaringer med slikt arbeid og å spille på krefter i sivilsamfunnet.

Saken er så viktig at vi ber byrådet om å engasjere seg direkte i den. Vi må gjøre vårt ytterste for barnas framtid og for et Tøyen der alle kan føle seg som del av et større fellesskap.

Uttalelse vedtatt av Fylkesstyret i Oslo SV, 25.08 2016