– Ordningen med avfallshenting på anbud bør kastes på dynga

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 27. oktober 2016
Oppdatert: 27. oktober 2016
Søppelkaos i Oslo: Overgangen til ny kommersiell leverandør av avfallshenting i Oslo har skapt kaos. - Vi vil at kommunen skal ta tilbake oppgaven selv når kontrakten med Veireno går ut i 2021, sier Sunniva Holmås Eidsvoll, gruppeleder for SV i Oslo Bystyre.

-Vi trenger langsiktig planlegging og forutsigbarhet for innbyggere og ansatte, sier Eidsvoll.

Overfylte søppeldunker og manglende henting av avfall har skapt klagestorm mot Veireno, Oslos nye renovasjonsselskap. Selskapet vekket oppsikt da de startet vervekampanje i Romania for å rekruttere mange av sine 130 søppeltømmere. Nå har selskapet også havnet i konflikt med Transportarbeiderforbundet som mener selskapet bryter tariffavtalen ved ikke å utbetale lønn på to måneder. Kontrakten mellom Oslo Kommune og Veireno ble inngått før det rødgrønne byrådet tok over.

– Praksisen med å legge avfallshenting på anbud bør kastes på dynga, sier gruppeleder for SV i bystyret, Sunniva Holmås Eidsvoll. Hun mener kommunen bør starte arbeidet med å rekommunalisere renovasjonen i byen når kontrakten med Veireno går ut i 2021.

– Kampen om å vinne slike anbud, der man har monopol i fem år, blir et kappløp mot bunnen. Taperne er de ansatte som blir presset til det ytterste på lønn og arbeidsvilkår og innbyggerne som opplever kaos i mange uker når man skal bytte leverandør, sier Eidsvoll.

– Jeg har en mann som selv jobbet som søppeltømmer da han var ung. Det er hardt arbeid, og jeg synes ikke dagens praksis viser nok respekt og anerkjennelse for den viktige jobben disse menneskene gjør, sier Eidsvoll.

Fra Oslo SVs program:

“SV vil rekommunalisere tjenester som barnehager, sykehjem, helse- og omsorgstjenester, søppelhenting, drift av grøntanlegg, vei, renhold og renovasjon når kontraktene utløper, slik at disse drives av kommunen eller ideelle organisasjoner.”