Søppelhenting bør være en kommunal oppgave

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 16. januar 2017
Oppdatert: 16. januar 2017
- Avfallshåndtering er en viktig del av storbyens infrastruktur, som kommunen må ha full kontroll på, sier gruppeleder Sunniva Holmås Eidsvoll i Oslo SVs bystyregruppe.

– SV har hele veien vært tydelige på at vi mener kommunen må ta tilbake oppgaven med å hente byens avfall,

Rett før det forrige Høyre-byrådet gikk av i 2015, signerte de en kontrakt med selskapet Veireno. Kontrakten sikret millionutbytte for Veirenos eiere. Selskapet har imidlertid ennå ikke greid å komme inn i rutinene for å hente alt avfallet til avtalte tider.

– Høyres anbudsutsetting er en katastrofe for Oslos innbyggere. Det forrige Høyre-byrådet inngikk en kontrakt med Veireno som sikret dem monopol på søppelhenting i fem år. Prisen er det Oslos borgere som betaler. Nå må vi gjøre det vi kan for å få slutt på den uholdbare situasjonen. Det er flaut å se hvordan Høyre og Venstre nå forsøker å frasi seg dette ansvaret, sier Eidsvoll.

Veireno har blitt utsatt for sterk kritikk for brudd på arbeidsmiljøloven, noe SV og de andre byrådspartiene ser svært alvorlig på.

– Byråden er i gang med arbeidet med å se på om det er grunnlag for å heve kontrakten, og jeg ser frem til at de informerer bystyret om det, sier Eidsvoll.

Kontakt: