Søppelsaken: Hva mener SV?

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 25. januar 2017
Oppdatert: 25. januar 2017
Spørsmål og svar om SVs synspunkter på situasjonen rundt byens søppelhåndtering.

Hva mener Oslo SV om søppelkaoset i byen vår?
Høyres anbudsutsetting er en katastrofe for Oslos innbyggere. Det forrige Høyre-byrådet inngikk en kontrakt med Veireno som sikret dem monopol på søppelhenting i fem år. Prisen er det Oslos borgere som betaler. Nå må vi gjøre det vi kan for å få slutt på den uholdbare situasjonen. Det er flaut å se hvordan Høyre og Venstre nå forsøker å frasi seg dette ansvaret.

Hva mener Oslo SV om søppelhenting på anbud?
Avfallshåndtering er en viktig del av storbyens infrastruktur, som kommunen må ha full kontroll på. SV har hele veien vært tydelige på at vi mener kommunen må ta tilbake oppgaven med å hente byens avfall.

Hvorfor er ikke Oslo SV mer tydelige i søppelsaken?
Ansvaret for håndteringen ligger hos miljø- og samferdselsbyråden (MDG) og hos byrådslederen (Ap). Derfor er det ikke alltid naturlig for SV å være de første til å ta ordet i den offentlige debatten rundt selve håndteringen av situasjonen. Når det er sagt har Oslo SV hele veien vært tydelige på at den akutte situasjonen må løses raskt og på vårt standpunkt om at kommunen må ta tilbake ansvaret for søppelhentingen.

Støtter Oslo SVs bystyregruppe forslaget om å heve kontrakten med Veireno?
Oslo SV har ikke vært for å inngå kontrakt med Veireno eller andre private selskaper. Kontrakten er imidlertid en bindende juridisk avtale inngått av forrige byråd som kun kan brytes heves under visse forutsetninger. Oppfølging av kontrakten er byrådets ansvar, og det er også riktig at det er de som gjør vurderingene rundt dette og ikke bystyret. Byråden er i gang med arbeidet med å se på om det er grunnlag for å heve kontrakten, og SV ser frem til at de informerer bystyret om det.

Hvem bør etter Oslo SVs mening ha oppgaven med å hente søppel?
Som sagt har Oslo SV hele veien vært tydelige på at vi mener kommunen må ta tilbake ansvaret for søppelhentingen. Dette standpunktet er nedfestet i Oslo SVs program, men er ikke slått fast i den felles byrådserklæringen byrådspartiene styrer etter. SV mener kommunen må ta tilbake kontrollen med søppelhenting.

Hva synes SV om at Rødt vil stille mistillitsforslag mot samferdselsbyråden med mindre kontrakten skrotes?
Byrådet har vår fulle tillit. Dagens byråd fikk en krevende oppgave da de arvet kontrakten som Høyre og Venstre signerte da de var i posisjon. Hvorvidt er mulig å heve kontrakten eller ikke, er det opp til byrådet å vurdere.

Se forøvrig: