Nei til 3. rullebane på Gardermoen

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 06. april 2017
Oppdatert: 06. april 2017
Flytrafikken i Norge må ned og investeringene i kollektivtrafikk og jernbane må opp. Oslo SV krever derfor at Stortinget fatter vedtak mot en 3. rullebane på Gardermoen.

Nordmenn flyr stadig mer og lengre, siden Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet i 1998 har årlig passasjerantall økt fra i underkant av 14 millioner til rundt 25 millioner i fjor. Det var med bakgrunn i den store passasjerveksten at det i 2007 ble besluttet å bygge ut terminalen med en ekstra pir. Før den offisielle åpningen mars 2017 er det brukt rundt 14 milliarder kroner på utbyggingen som vil kunne øke kapasiteten til 90 flyvninger i timen. Avinor ønsker at Gardermoen skal styrke sin rolle som internasjonal knutepunkt, noe som gjør at kapasiteten allerede i 2025-2030 ikke vil være stor nok til å imøtekomme Avinors prognoser for passasjervekst.

Avinor ønsker å nå også å bygge en tredje rullebane på Gardermoen, med henvisning til prognoser om fortsatt trafikkvekst. Flytrafikken står i dag for til sammen 5 % av de norske klimagassutslippene hvor 2,4 % er innenriksutslipp som er omfattet av Kyotoprotokollen. Fortsatt vekst med tilhørende økning i klimagassutslipp vil være stikk i strid med Paris- avtalen. I tillegg vil en 3. rullebane innebære mer støy og ødelegge store arealer med god matjord. I stedet for å legge opp til stadig økende flytrafikk må vi heller satse på tog, med lyntog både mellom store norske byer og til utlandet. Noen av Europas mest trafikkerte ruter er Oslo- Bergen og Oslo- Trondheim, så her er det gode muligheter for klimagevinst. Avinor er et statseid aksjeselskap og staten må kunne legge premissene for hva som skal være Avinors målsetninger. I den gjeldende planen for virksomheten er passasjervekst spesielt til utlandet satt som et mål, med fokus på interkontinentale ruter. Avinor ønsker altså å legge til rette for videre trafikkutvikling mot utlandet. Oslo SV mener at prognosene for passasjervekst basert på disse målene ikke kan godtas uten at alternative, miljøvennlige transportmidler også tas med i betraktningen.

Avinor er et selvfinansiert selskap hvor rundt halvparten av driftsinntektene kommer fra kommersielle aktiviteter, denne andelen har økt de senere år og denne økningen er forventet å fortsette. Den planlagte finansieringen av utbyggingen er dermed avhengig av indirekte subsidiering gjennom ordningen med taxfree-handel. Oslo SV mener at fellesskapets penger i stedet må gå til investering i jernbane og kollektivtrafikk i de store byene.

Alle partiene i Oslo bystyre, unntatt H og FrP, har heldigvis gått mot en 3. rullebane. Det er viktig at dette også blir standpunktet når Stortinget skal behandle Nasjonal Transportplan. Oslo SV utfordrer partiene bak bystyrets flertallsvedtak, og spesielt Oslo Ap, til å sikre vedtak mot bygging av en 3. rullebane.

Uttalelse vedtatt av Fylkesstyret i Oslo SV, 06.04. 2017

Foto av Terry Bain, CC BY-NC-ND 2.0