Gjennomslag for å bremse økning i kollektivpriser!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 01. november 2017
Oppdatert: 01. november 2017
Denne uka ble det klart at den planlagte prisøkningen på kollektivreiser fra neste år blir halvert. Dette er noe SV, både i Oslo og Akershus, har sloss for.

– Både den farlige byluften og de høye klimagassutslippene krever at vi reduserer biltrafikken i Oslo og Akershus. Da må vi belønne de som velger å reise kollektivt, ikke straffe dem, sier leder i Oslo SV, Sunniva Holmås Eidsvoll.

SV, både i Oslo og Akershus, har jobbet hard for å holde kollektivprisene nede, og er fornøyd med å ha fått med flertallet i begge fylkene på å halvere den varslede økningen.

– Det er god grunn til å feire at vi har klart å halvere den planlagte prisøkningen på kollektivbilletter. Det betyr mye for folks lommebok og det er viktig for miljøet, sier Sunniva Holmås Eidsvoll, leder i Oslo SV.

Saken har ført til mye diskusjon mellom politikerne i Oslo og Akershus som eier kollektivselskaper Ruter sammen. Det var det rødgrønne byrådet i Oslo som tok til orde for å droppe den planlagte prisøkningen, men forslaget møtte sterke protester hos borgerlige flertallet i Akershus. Nå har imidlertid politikerne i de to fylkene kommet til enighet.

– Vi er glade for at Høyre kom oss delvis i møte i denne saken, men det er påfallende hvordan partiet sleper beina etter seg. Alle forstår at hvis vi skal kutte utslipp som gjør folk syke, må det lønne seg å reise kollektivt. Å øke billettprisene er å sende et helt feil signal, sier Gjermund Skaar, gruppeleder for SV i Akershus.

– Dette handler egentlig ikke om avtaler og byråkrati. Det handler om å gjøre det billig og enkelt å velge kollektivt. Dette er seier for folk og for miljøet, fortsetter Skaar.

Kontakt:

Fakta om enigheten:

*Halvparten av kollektivtrafikkens bidrag til Oslopakke 3 for 2018 vil nå bli finansiert innenfor Ruters økonomiske handlingsrom (79 millioner kroner). Den andre halvparten (79 millioner kroner) hentes inn gjennom en justering av billettprisene. Enigheten om alle kollektivprosjektene i Oslopakke 3 ligger fortsatt fast.

*Fram mot 2019 vil Oslo og Akershus sammen vurdere prisstruktur, og hvordan midler ut over de 79 mill. kr som nå dekkes fra økte billettpriser skal finansieres.