Hvor ble det av skolematen?

Publisert av: martin.uleberg Publisert: 13. februar 2024
Oppdatert: 14. februar 2024

Ved skolestart 2023/24 planla, eller hadde 94 skoler et gratis måltid hver dag. Fra skolestart 2024/25 er det bare 3 skoler som har det samme! – Det er hjerterått å kutte skolematen når alt blir dyrere, sier Sunniva Holmås Eidsvold, leder for Oslo SV.

Skole etter skole ser seg nå nødt til å kutte skolematen. Det skjer etter Høyrebyrådet i Oslo fjerna pengene til skolemat på VGS og ungdomsskoler. For drøye 140 millioner sørget det rødgrønne byrådet, som styrte byen fra 2015 – 2023, at alle Oslos ungdomsskole- og videregåendeelever fikk et gratis måltid hver dag. Høyre, med skolebyråd Julie Midtgaard Remen og byrådsleder Eirik Lae Solberg i spissen, kutta pengene som gikk til skolemat helt fra sitt første Oslobudsjett for 2024.

Stor ekstraregning til familiene
Allerede fra 1. januar har det hatt store konsekvenser. 42 skoler dropper matserveringa før 1. mars. Flere skoler har gitt bare noen dagers forvarsel før maten forsvant. Med sitt usosiale kutt av skolematen har Høyresida påført så godt som alle ungdomsfamilier en stor ekstra utgift i tøffe økonomiske tider. Hvis man klarer å lage en rimelig matpakke på 15 kr, så er det 2850,- kr på et skoleår. Vi beregna 40 kr per elev for å gi ett godt sundt gratis skolemåltid, det tilsvarer: 7600,- kr per ungdom, per skoleår!

Hvorfor Skolemat?

«Fordi vi vet at mange elever kommer sultne til skolen, og da lærer de mindre. En av fem spiser sjelden, eller aldri, frokost, og familier med dårlig råd og kort utdanning skiller seg mer ut. Så du kan si at vi gjør dette fordi elevene skal lære mer og fordi vi skal utjevne forskjeller»
Sunniva Holmås Eidsvoll til Akers Avis Groruddalen 05.09.23.

Hvilke skoler kutter skolematen?

Har allerede kuttet ut skolematen før 1. mars: 42

Abildsø skole, Apalløkka skole, Blindern vgs, Brannfjell skole, Bøler skole, Edvard Munch vgs, Engebråten Skole, Fagerborg, Foss vgs, Frydenberg, Groruddalen Ungdomsskole, Haugerud skole, Herlseb vgs, Holmlia skole, Hovseter skole, Kastellet skole, Kuben vgs, Lambertseter skole, Lambertseter vgs, Majorstuen skole, Manglerud skole, Midtstuen skole, Morellbakken skole, Nordpolen skole, Nordseter skole, Nordstrand skole, Nordvoll skole, Oppsal skole, Oslo Handelsgym, Persbråten vgs, Ris skole, Ruseløkka skole, Sollerudstranda skole, Stasjonsfjellet skole, Stovner vgs, Ullern vgs, Ullevålsveien skole, Vetland Skole, Vika vgs, Voldsløkka skole, Øraker skole, Årvoll Skole.

Skal kutte skolemat etter skoleåret: 22

Bjerke vgs, Eikelund vgs, Ellingsrud skole, Granstangen skole, Hartvig Nissen vgs, Haukåsen skole, Holtet vgs, Jordal Skole, Karlsrud skole, Lindeberg skole, Linderud skole, Marienlyst, Nordberg Skole, Nydalen vgs, Oslo katedralskole, Rommen Skole, Sofienberg skole, Språksenteret, Teglverket skole, Valle Hovin vgs, Veitvet skole, Vollebekk skole

Beholder litt skolemat neste skoleår: 16
Bjørnholt vgs, Bjøråsen skole, Elvebakken vgs, Etterstad vgs, Fyrstikkalleen skole, Hauketo skole, Kirkeveien skole, Kongsskogen vgs, Loftsrud Skole, Sagene skole, Skullerud skole, Skøyenåsen skole, Tokerud skole, Ulsrud vgs, Urianienborg skole, Vestre Aker skole,

Beholder som i dag: 3
Bjørnholt skole, Lønnebakken skole og Sedsvoll skole.