Arrangementer – oppdateres fortløpende:
Miljøpolitisk gruppe:
24. mars, 15:30 – Majorstuehuset
Grünerløkka SV:
25. mars, 07:30 – 08:30: Carl Berner, Hasle og Tøyen T. Les mer
St. Hanshaugen SV:
25. mars, 08:00 – 08:30: Knud Knudsens plass. Les mer
Gamle Oslo SV:
24. mars, 08:00 – 08:30: Ensjø.
Østensjø SV:
24. mars, 08:00 – 08:30: Oppsal
Alle kan hente løpesedler til egne aksjoner på Partikontoret fra mandag 23. mars.
—
En utvidelse av E18 vestover til 12 felt vil ikke løse Oslo-regionens trafikkutfordringer, men bidra til mer biltrafikk, dårligere luftkvalitet og økte klimagassutslipp. SV vil heller prioritere milliardene til store og nødvendige investeringer i kollektivtrafikken.
Stortinget har vedtatt at all trafikkvekst i de store byene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. En utvidelse av E18 er å legge til rette for det stikk motsatte. Økt veikapasitet er lik økt biltrafikk.
Utvidelsen av E18 vil koste i overkant av 40, kanskje nærmere 50 milliarder kroner. Samtidig står viktige og store investeringer i kollektivtrafikken uten finansiering. Dette inkluderer ny T-banetunnel, ny jernbanetunnel, Fornebubanen, A-husbanen og forlenging av Kolsåsbanen. Vi trenger investeringer i miljøvennlig infrastruktur til stadig flere Oslo-folk, ikke investering i forurensing.
Nøyaktig hvor mye trafikken og dermed ogsåutslippene vil øke med en utvidet E18 er usikkert. Nivået på bompengesatsene er avgjørende for dette. Sikkert er det imidlertid at økt kapasitet vil giøkt biltrafikk. På kort sikt vil man kunne se mindre kø, men etter hvert vil bilbruken øke slik at dagens køproblemer kommer tilbake. Transporteksperter er enige om at man ikke kan bygge seg ut av køproblematikk.
Enkelte argumenterer for at en utvidet E18 vil gi bedre flyt i kollektivtrafikken. Men det trengs ingen monstervei for at bussen skal komme fram. Et av de eksisterende bilfeltene kan omgjøres til miljøfelt for elbiler, biler med minst tre personer og for nødvendig næringstrafikk, kollektivtrafikken reserveres et eget felt, og vanlig biltrafikk får kun felt.
Dagens E18 har viktige utfordringer som SV vil bidra til å løse. Avbøtende tiltak for beboerne langs dagens vei kan være bygging av lokk, støyskjerming og tunneler på noen av de mest belastede stedene, for eksempel gjennom Sandvika. En ekspressykkelveg bør også bygges så fort som mulig.
Les mer om E18-saken her:
Teknisk Ukeblad: Kø-marerittet E18 skal utvides. Men etter et par år vil det være like ille
Brev fra Plan- og bygningsetaten til byrådet: Anbefaling om innsigelse