Nedrustning for sikkerhet og fred i Europa

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. mars 2015
Oppdatert: 24. mars 2015
SV ønsker en alternativ politikk for sikkerhet og fred i Europa. Oslo SV er primært mot norsk medlemskap i NATO. Men så lenge Norge er medlem av alliansen, bør vi likevel bruke medlemskapet for å arbeide mot opprusting.

Den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er ustabil. På ene siden har man et NATO som ruster opp, og et USA og EU som møter den russiske Ukraina-politikken med sanksjoner, og som presser sitt interesseområde stadig lenger øst. Mange NATO-land vurderer militær støtte til Ukraina. På den andre siden har man et Russland som har gjennomført en folkerettsstridig anneksjon av Krim-halvøya og er innblandet i uroen i de østlige deler av Ukraina.

Opprustningen i Europa skjer samtidig med at de sosiale utfordringer er store som følge av den økonomiske krisen fra 2009. NATO-landene har forpliktet seg til å bruke 2 % av BNP på sitt forsvar, hvorav 20 % av forbruket skal være til nyanskaffelser av våpensystemer. Norge følger denne politikken, ikke minst gjennom unødvendige, store investeringer i nye jagerfly. I mange NATO-land kommer kravet om opprustning samtidig med at innbyggerne opplever kutt i pensjoner og offentlige ytelser.

Uttalelse vedtatt av årsmøtet i Oslo SV, 01. 03. 2015