Redder Deichman i Bjørvika

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 02. desember 2015
Oppdatert: 02. desember 2015
Onsdag ble det det klart at det rødgrønne byrådet fastholder bygginga av nytt hoved-Deichman, Diagonale, i Bjørvika. - Jeg er utrolig glad for dette resultatet. Det har ikke vært sjølsagt for byrådet. Samtidig har det på bakgrunn av programmet vårt og historia i bystyregruppas arbeid vært nær umulig å tenke seg ei annen løsning for SVs del, sier leder i Oslo SV Benjamin E. Larsen.

Store overskridelser

Kostnadsoverskridelsene i prosjektet store, og utgjør de om lag 400 millioner. – Dette er penger som kunne vært brukt på barnehager, skoler og sykkelveier. Det er ingen tvil om at det blir et dyrt bygg, det får en kostnad på 220 000 kroner per kvadratmeter, dobbelt så mye som de dyreste boligene som selges i Oslo, sier Larsen.

For å unngå at dette påvirker rammene i kommuneøkonomien i for stor grad, vil byrådet få fullmakt til å leie ut inntil 7500 kvadratmeter av bygget. MVA-regler legger begrensninger på hvem som kan bli leietakere. SV vil arbeide for at det i størst mulig grad blir relevante, offentlige aktører som f.eks. Byarkivet, Byantikvaren og bibliotekarutdanninga ved HiOA.

En gledens dag

– Uten økninga i utleie ville det vært nødvendig å hente penger fra andre formål for å redde bygget. Det kan likevel føre til at en del folk kan bli skuffa. Men jeg legger til grunn at dette er en følge av det forrige byrådets elendige økonomi- og prosjektstyring, sier Larsen og sammenligner det forrige byrådets håndtering av nye Deichman med Holmenkollen-skandalen.

– Like fullt er dette altså en gledens dag. Et nytt hovedbibliotek vil bety utrolig mye for utviklinga i Bjørvika, det vil være et åpent og inviterende bygg som vil få et bredt publikum. Det vil bidra til å gi en større del av byens befolkning eierskap til den nye bydelen, avslutter Larsen.