Look to Oslo – klimarevolusjonen har begynt

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 16. desember 2015
Oppdatert: 16. desember 2015
- I dag fikk vi ny klimaminister! Jeg håper han tar seg tid til å se til Oslo og bli inspirert. Det er en klimarevolusjon på gang i hovedstaden, SVs gruppeleder Sunniva Holmås Eidsvoll og legger til: Verdens klimainnsats avhenger nå av klimatiltak som kjempes frem nedenfra. Det er opp til hver by, hver kommune og hvert land å sette seg ambisiøse mål og ta sin del av ansvaret. Oslo er i gang!

I et innlegg i dagens klassekampen reiser Eidsvoll to viktige spørsmål: Hva er egentlig resultatet av klimaforhandlingene i Paris og hva skal vi gjøre med det? En ny ambisiøs klimaavtale er en viktig seier og et steg videre, men gir i seg selv ingen utslippskutt.

Verdens samlede klimainnsats vil avgjøres av den omstilling som presses frem av hver enkelt region, land og by, skriver Eidsvoll. Derfor inviterer hun miljøvernministeren til å se til Oslo og den miljørevolusjonen som er på gang i hovedstaden.

– Ap, MDG og SV i Oslo har dannet en ny byregjering og skal føre en klimapolitikk som er intet mindre enn revolusjonær. Landets største by og dens innbyggere skal i fellesskap mobiliseres til klimakamp. Klimatiltak er ikke noe som skal gjennomføres et annet sted, til en annen tid og av noen andre. Derfor har vi i Oslo satt oss som mål at byen skal være en fossilfri by innen 2030, med tilnærmet null utslipp av klimagasser, skriver Eidsvoll.

For å få til helt nødvendige klimagassutslipp skal biltrafikken i Oslo reduseres med 20 prosent i løpet av denne bystyreperioden. Dette krever store grep som bilfritt sentrum innenfor Ring én og stans i utvidelsen av motorveier inn mot byen.

Byutviklingen må planlegges slik at folk ikke er avhengig av bilen. Vi må for eksempel bygge flere barnehageplasser der folk bor, ha hyppigere avganger i kollektivtransporten og sykkelparkering ved kollektivknutepunktene.

– Oslos nye og radikale miljøpolitikk har vekket internasjonal oppsikt. Vi er verdens første hovedstad til å forplikte oss til å trekke pensjonsfondet vårt ut av produksjonen av olje, gass og kull. Det er et sterkt signal, skriver Eidsvoll.

– I vårt århundre kan ingenting være mer radikalt viktig enn å stanse de farlige og urettferdige klima endringene, sier Eidsvoll og håper at de grepene den nye byregjeringen i Oslo tar kan være til inspirasjon for vår nye miljø- og klimaminister.