100 dager med nytt byråd

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 29. januar 2016
Oppdatert: 29. januar 2016
I dag er det 100 dager siden vi sammen med Arbeiderpartiet og Miljøpartiet de Grønne tok makta i Oslo. Allerede har vi oppnådd mye, blant annet gratis AKS i fire bydeler, at Deichmanske hovedbibliotek skal bygges, slutt på bruk av midlertidige ansettelser og åpenhet for innsyn i eldreomsorgen.

Les mer på bloggen til vår utrettelige fraksjonsleder i finanskomiteen, Ivar Johansen.

Det er ei utfordring å ta makta i en by som så lenge har vært styrt av høyresida. I den første tida har vi utfordra administrasjonen til å tenke nytt, og vi opplever at det nå begynner å kaste av seg. Vi hører gledelige historier om folk som har begynt å blomstre igjen når de får lov til å tenke på nye måter, og opplever å ha medarbeidere og folk i kommunen med oss på de grepene vi ønsker å ta. De som har fulgt godt med, har kanskje likevel fått med seg at vi har stått i noen vanskelige saker også: Sykehjemsprester, økonomien i Sykehjemsetaten og en anbudsprosess vi arva av forrige byråd, der utfallet er at en rusinstitusjon på Østråt på Nesodden ikke får fornya kontrakten sin med Oslo kommune.

Tøffe prioriteringer

Vi kommer til å komme opp i flere situasjoner der vi enten opplever at vi ikke klarer å endre systemene raskt nok, eller blir nødt til å gjøre tøffe prioriteringer. Kommunebudsjettet er stort, men handlingsrommet er ikke uendelig. Et titalls millioner til et formål er mye i Oslo kommune. Når det blir sånn, vil vi forsøke å informere også gjennom interne kanaler, men tida strekker dessverre ikke alltid til. Nøl ikke med å ta kontakt med partiet, om det er noe du lurer på, og bruk gjerne fylkesstyret og lokallagsstyrene.

Vi vil skape reelle forandringer for folk

De sakene vi på byrådssida jobber mest med nå er Tillitsreform – et oppgjør med New Public Management og målstyring i kommunen, Barnehjernevernet – ei satsing på å få kommunens tjenester til å samhandle bedre, slik at utviklingsskader ved omsorgssvikt kan unngås og avkommersialisering – ei stadfesting av at kommunen sjøl skal stå for velferden, med ideelle aktører som et supplement. Her har vi fagbevegelse og folk med oss, og kan virkelig skape ei reell forandring for folk i Oslo i åra som kommer!

På bystyresida jobber vi breiere, ikke minst med Oslopakke 3 som nå er høyaktuell, og det er en av sakene vår drivende dyktige gruppeleder Sunniva Holmås Eidsvoll skrive mer om neste uke.

Årsmøtetsesongen er i gang

Til slutt: Nå er det også årsmøtesesong, og de viktigste møtene i lokallaga og fylkeslaget skal gjennomføres. Jeg vil oppfordre alle medlemmer til å bruke disse møtene til å engasjere seg i partiets arbeid og fremme forslag til ny og spennende politikk. Jeg håper vi ses på fylkesårsmøtet 4.-5. mars. I mellomtida riktig god helg, og gratulerer med 100 dager!

Benjamin Endré Larsen

Leder i Oslo SV