-Dette er jo nødvendige omstillinger, og god SV-politikk. Endelig gjennomfører byregjeringen alle de gode tiltakene vi har ønsket oss i alle år, nå som vi har en hånd på rattet, sier SVs gruppeleder og medlem i Samferdsels- og miljøkomiteen, Sunniva Holmås Eidsvoll.
Endringene var varslet allerede med samarbeidserklæringen, men er nå et skritt nærmere gjennomføring. Elementer i vedtaket som byregjeringen trekker frem er at prosessen skal gå fortere, og innebære en tydeligere prioritering av fotgjengere, syklister og kollektivreisende over privatbiler.
En forutsetning for at en halvering er mulig, er at det ikke blir mer plass til personbiler på E-18 vest for Oslo, og at byen får den nye t-banetunellen fra Fornebu, gjennom sentrum.
-Dette var også en av de viktigste sakene for SV da vi gikk inn i byråd. Det er sentralt for livskvaliteten for oss i byen, i tillegg til at det vil bidra til å redusere klimautslippene. Vi må ha færre, ikke flere biler inn på veiene i Oslo, sier Eidsvoll.
Ved siden av omleggingen av pendlingen inn og ut av byen, vil byregjeringen gjennomføre en lang rekke små og store tiltak, som vil endre måten vi lever i Oslo.
-Med tiltak som bilfritt sentrum, bedre kollektivtransport og høyere krav til klimavennlig byplanlegging vil byen bli et bedre sted å være, og bo i. Vi vil også sørge for at gjennomføringen foregår på en måte der innbyggere og næringslivet vil bli involvert og inkludert, sier Eidsvoll.
Selv om det er viktig for SV at tiltakene har støtte i byens befolkning mener Eidsvoll at det er viktig å huske hvorfor vi må gjennomføre endringer som koster penger, og krever omstilling. Dette handler ikke bare om Oslo, sier hun.
-Hvis vi ikke handler vil våre tippoldebarn kanskje håndtere en flyktningekrise som langt overgår den vi er vitne til i dag. Klimaendringene vil kunne gjøre store deler av jordkloden ubeboelig og drastisk redusere matproduksjonen. Derfor er det så viktig at vi endrer kurs.