– Høyresida og Akershus fylkeskommune vil bruke 40 milliarder kroner på å utvide E18 inn mot Oslo. Det vil gi mer biltrafikk, farligere luft og økte klimagassutslipp. Det finnes ikke uendelig med samferdselspenger, så derfor må vi prioritere rett, sier SVs gruppeleder i Oslo Sunniva Holmås Eidsvoll.
Trafikkforskere advarer mot at den planlagte utbyggingen av E18 i Vestkorridoren vil føre til en økning av biltrafikken inn mot og i Oslo.
– Oslo må bidra til å hindre farlige klimaendringer, og til å sikre ren og trygg luft i byen vår. SV og det rødgrønne byrådet setter kollektivtransport, syklister og fotgjengere først. Det aller viktigst kravet er en ny T-banetunnel gjennom Oslo. En ny tunnel vil gjøre det mulig å kjøre oftere, raskere og til nye stasjoner. Vi vil også utvide T-banenettet mot Fornebu og A-hus, samt bygge trikk langs ring 2. Dessuten skal vi ha flere og bedre sykkelveier og flere bilfrie gater i hele Oslo, sier Eidsvoll.
Det rødgrønne byrådet i Oslo har vedtatt at Oslos klimautslipp skal halveres frem til 2020, og at byen skal bli fossilfri i 2030. En forutsetning for at en halvering er mulig, er at det ikke blir en vekst i personbiltrafikken på E-18, og at byen får den nye t-banetunellen gjennom sentrum.
– Dette var også en av de viktigste sakene for SV da vi gikk inn i byråd. Det er sentralt for livskvaliteten for oss i byen, i tillegg til at det vil bidra til å redusere klimautslippene. Vi må ha færre, ikke flere biler inn på veiene i Oslo, sier Eidsvoll.
– Vi står ved et veiskille i samferdselspolitikken i hovedstadsområdet. Skal vi bygge flere store motorveier for mer biltrafikk, eller skal vi satse tungt på kollektivtrafikk, sykkel og gange? Både for samfunnsøkonomien, folkehelsen og miljøet er svaret klart det siste. Forhandlingene om Oslopakken er i sluttspurten. Nå er det avgjørende at SV legger press på forhandlerne, slik at kollektivreisende får det tilbudet vi fortjener, avslutter Eidsvoll.