Trikk over Tonsenhagen

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 07. september 2016
Oppdatert: 07. september 2016
Oslo har et godt kollektivsystem, men med stor vekst trenger byen at transportløsningene utvikler seg i takt med innbyggernes behov. Gjennom Oslopakke 3 er det satt av nesten 10 milliarder kroner til utvikling av trikk og bane.

31-bussen er Norges, helt uten sidestykke, mest trafikkerte busslinje med kanskje så mange som 15 millioner påstigninger i løpet av et år. Til sammenligning har hele dagens trikkenett i Oslo 55 millioner passasjerer. 31-bussen er presset til bristepunktet, bussene står i kø gjennom sentrum og oppover Trondheimsveien. Det er ikke et alternativ å sette opp flere busser på linjen.

Proppen i sentrum og nederst i Trondheimsveien som 31-bussen er del av, omtales av Ruter som et kritisk problem for trafikkavviklingen i Oslo. Det er ikke mer å gå på.

Trikk videre fra Sinsen langs deler av traseen for 31-linja har vært planlagt siden 50-tallet. Trikk til Tonsenhagen, med forlengelse til Linderud, vil øke kapasiteten i kollektivtrafikken langs Trondheimsveien betraktelig. Det vil også bedre utnytting av de eksisterende trikkeskinnene fra Sinsen og gjennom sentrum

Planleggingen av Tonsenhagentrikken er ferdig, den er så ferdig at den ansvarlige etaten til og med har skrevet ferdig utkast til sakspapir til byrådet. Alt er klart. Det som gjenstår er om byrådet og bystyret tar ansvar for å løse et av byens akutte transportproblemer, og om byrådet tar ansvar for å stoppe den klare nedproriteringen av kollektivutbygging i Groruddalen som Oslopakke 3 ble.

Den nye storbylegevakten skal ligge på Aker, samtidig skal lokalsykehuset på beina igjen. Bare legevakten i Storgata har 80 000 konsultasjoner i året, det er åpenbart at nye Aker ikke bare kan betjenes av 31-bussen.

Å få prosjektet med Tonsenhagentrikken på skinner er å løse byens langsiktige transportproblemer, det er å sette en stopper for tiår med dårlig byplanlegging fra høyresiden, og det er å vise Groruddalens befolkning at byrådet tar området på alvor. Trikken vil løse akutte kapasitetsproblemer i sentrum, sørge for bedre bilfrie alternativer for Årvoll og Tonsenhagen og i tillegg avlaste kollektivtilbudet i dalen.

Trikken var planlagt ferdig i 2020, men sånn Oslopakke 3 ser ut, er prosjektet i beste fall skjøvet tiår ut i tid, i verste fall er prosjektet lagt dødt. Oslo og Groruddalen, befolkningen i byen vår og miljøet trenger Tonsenhagentrikken. Prosjektet er klart, nå står det bare om byrådet og bystyrets prioriteringer. Byrådet må foreslå at det bevilges penger til å få spaden i jorda, slik at trikkeprosjektet kommer tilbake på skinner.

Uttalelse vedtatt av representantskapet i Oslo SV, 06.09 2016