Regjeringen må følge opp Stortingets atomvåpenpolitikk

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 08. september 2016
Oppdatert: 08. september 2016
Oslo SV krever at Regjeringen følger opp Stortingets vedtak fra i vår om å arbeide for et «rettslig bindende rammeverk» mot kjernevåpen. Regjeringen valgte å omgå intensjonen i vedtaket, da den ikke støttet det overveldende FN-flertallet (107-24) som den 19. august anbefalte forhandlinger om et atomvåpenforbud i 2017.

Et forbud mot atomvåpen vil bidra til fortgang i prosessen for avskaffelse av atomvåpen. Dagens ni atomvåpenstater utvikler stadig nye kjernevåpentyper mer tilpasset dagens konflikter, samtidig som mengden materiale for våpenproduksjon øker. Norges tidligere viktige rolle i det såkalte ‘Humanitære initiativet mot kjernevåpen’ har dessverre blitt stanset av Regjeringen.

Arbeidet med å forby det siste masseødeleggelsesvåpenet er i overenstemmelse med Norge forpliktelser via Ikkespredningsavtalen, samt innenfor rammene av NATO-traktaten. Det er derfor ingen grunn til å falle for det kollektive presset fra verdens atomvåpenstater om å ikke stigmatisere fortsatt utvikling, produksjon og bruk av atomvåpen. Regjeringen må lytte til Stortinget!

Uttalelse vedtatt av Fylkesstyret i Oslo SV, 25.08 2016.