Budsjett 2018: SV sikrer løft for barn, miljø og fordeling

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 28. september 2017
Oppdatert: 28. september 2017

Oslo SV er svært stolte over forslaget til kommunebudsjett for 2018, som er spekket med en grønnere og mer rettferdig politikk for hovedstaden vår.

«Vi satser på bedre kollektivtransport, flere sykkelveier, mer måking og strøing for de som går, og vi vil holde kollektivprisene lave. Vi skal ha elbusser, elferjer og landstrøm til skip. Vi skal bygge ladestasjoner for elbiler og resirkulere og gjenvinne mer av avfallet. Fordi det er nødvendig, fordi det virker og fordi det gjør byen bedre å bo i», sier leder av Oslo SV, Sunniva Holmås Eidsvoll.

NOEN HØYDEPUNKTER:
Aktivitetsskole (AKS): Utvidelse av gratis aktivitetsskole til en rekke nye skoler. Mer enn det som har blitt lovet tidligere. Til sammen vil nå 67 av Oslos 106 skoler ha gratis aktivitetsskole. SV kommer dermed stadig nærmere målet vårt om at alle barn skal får gratis aktivitetsskole. Les mer i denne saken fra NRK.
Kraftig opptrapping i bemanning på sykehjem: De kommunale sykehjemmene har lenge blitt sulteforet, men får nå et etterlengtet løft på 120 nye årsverk. Les mer i denne saken fra Dagsavisen.
En tøffere og rødere klimapolitikk: En rekke tiltak for bedre klima- og miljøpolitikk med investeringer i sykkelveier, ladestasjoner for elbil og ikke minst ekstra midler til kollektivtrafikken for å holde billettprisene nede, og en invitasjon til spleiselag med Akershus. Les mer i denne saken fra Aftenposten.
Nytt Tøyenbad og utvidet åpningstid: Tøyenbadet har hanglet lenge nok, det gjør vi noe med. Åpningstidene utvides, utesesongen forlenges, og vi sikrer full finansiering på rundt én milliard til et helt nytt bad på Tøyen.
Nye familier og særskilt innsats for familier med levekårsutfordringer: SVs satsingsprosjekt Nye familier blir nå rullet ut i alle bydeler i løpet av 2019 og bidrar til trygg og god start på barndommen, og mestring for foreldre gjennom forebyggende tiltak og flere hjemmebesøk. I tillegg settes det av penger til et helt nytt program for å få flere foreldre i familier med levekårsutfordringer inn i kvalifisering, utdanning og arbeid.

Flere store og små godbiter fra budsjettet vil bli lagt ut fortløpende på nett og sosiale medier den kommende tiden. Så for deg som ikke orker å dykke ned i tunge dokumenter: Følg Oslo SV på Facebook, Instagram og Twitter!