Oslo SV krever økning i antall kvoteflyktninger

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 03. november 2017
Oppdatert: 03. november 2017
Regjeringen må vise globalt ansvar og ta i mot minst 5000 kvoteflyktninger neste år. Les uttalelsen som ble vedtatt av Oslo SVs fylkesstyre 2. november.

Verden er inne i den største humanitære krisen siden andre verdenskrig. Stadig flere mennesker er på flukt fra krig og konflikt. Belastningen på nærområder som Tyrkia og Libanon er enorm. I Italia og Hellas er asylsystemene overbelastet og i ferd med å kollapse. De fem første mnd av 2017 har rundt 60 000 flyktninger ankommet bare i Italia, en økning på 26 % i forhold til 2016.

Til tross for at behovet for en global ansvarsdeling aldri har vært større, har Norge de laveste ankomsttallene på over 25 år. Oslo SV krever at Norge tar sin del av ansvaret og følger FNs høykommissær for flyktningers anmodning om å ta imot flere kvoteflyktninger.

Tirsdag 26. september gikk Amnesty, Kirkens Nødhjelp, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp og Redd Barna og sju andre hjelpeorganisasjoner sammen om tre felles krav til neste års statsbudsjett:

Hjelpeorganisasjonene viser til at Norge i år vil ta imot 3.129 kvoteflyktninger, pluss 1.252 relokaliserte asylsøkere fra Hellas og Italia.

Det er en skam at Norge er blant de landene i Europa som har hatt størst nedgang i antall asylsøkere i 2016 og 2017. Oslo SV støtter derfor opp om kravet fra organisasjonene og mener at 5.000 kvoteflyktninger representerer en meget moderat økning av antall flyktninger vi forplikter oss til å gi beskyttelse i Norge.

UNHCR slår fast at det ved utgangen av 2016 var hele 65,6 millioner mennesker på flukt i verden. Oslo SV forventer at regjeringen viser ansvar for denne situasjonen i det kommende statsbudsjett for 2018 som legges fram 12. oktober.

Vedtatt av fylkesstyret i Oslo SV 2. november 2017.