Inga Marte Thorkildsen blir ny byråd for oppvekst og kunnskap

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 19. desember 2017
Oppdatert: 19. desember 2017
Etter endringer i byrådet i Oslo i dag er det klart at SV-byråd Inga Marte Thorkildsen blir ny byråd for oppvekst og kunnskap. - Vi skal styrke Osloskolen med tid, tillit og samarbeid, sier den nye byråden.

– Det blir en stor glede å få samarbeide med dyktige og engasjerte lærere, rektorer, elever og foreldre i Osloskolen, sier Thorkildsen.

– Hvert enkelt barn har krav på å møte en skole hvor de får mest mulig kunnskap og settes i stand til å mestre livet etter skolen. Da må lærerne få tid og tillit til å gjøre jobben sin.

– Oslo er en delt by, og forskjellene har en tendens til å forplante seg gjennom generasjoner. Skolen er på sitt beste et effektivt virkemiddel for å motvirke forskjeller og gi alle barn like muligheter til å lykkes. Men skolen kan ikke gjøre jobben alene.

Samler ansvaret for oppvekst

Thorkildsen, som til nå har vært byråd for eldre helse og sosiale tjenester, tar med seg ansvaret for barnevern, helsestasjoner og skolehelsetjenesten inn i den nye byrådsposten.

– Byrådet samler nå kommunens arbeid for barn og unge under én byråd. Det gir større kraft i arbeidet for at alle barn skal få en god og trygg oppvekst i byen vår, sier Thorkildsen.

– Vi må styrke samarbeidet mellom skolen, barnehagene, barnevernet og helsestasjonene. Tidlig innsats handler om å se hele barnet og familien helt fra svangerskapet av.

Vil bygge på tillit

– Jeg overtar nå en sektor der det har blitt gjort viktige endringer de siste to årene for tidligere innsats, positiv forskjellsbehandling og ikke minst tillit til lærerne. Arbeidet med tillitsreform i skolen fikk en god og viktig start med Tone Tellevik Dahl, og dette arbeidet skal vi videreføre og forsterke, sier den nye byråden.

– Lærere og rektorer må få økt handlingsrom, og elevenes egen kunnskap om hva som gir gode og trygge læringsmiljøer må tas med i utviklingen av en best mulig skole.

Viderefører Oslos viktigste barnereform på mange år

SVs kanskje viktigste gjennomslag i byrådserklæringen fra 2015 var innføring av gratis AKS til utvalgte bydeler. Arbeidet ligger nå foran skjema og barn i hele 11 av Oslos 15 bydeler får nå dette tilbudet.

– Vi er godt i gang med innføringen av den største barnereformen Oslo har sett på mange år, nemlig gratis aktivitetsskole. Nå har alle barn mulighet til å delta på leken. Det ligger masse læring, sosial trening og språkutvikling i lek og aktivitet. Det vet vi fra barnehagene, og det gjelder også de yngste barna i skolen.

Kontakt: