– Det blir en stor glede å få samarbeide med dyktige og engasjerte lærere, rektorer, elever og foreldre i Osloskolen, sier Thorkildsen.
– Hvert enkelt barn har krav på å møte en skole hvor de får mest mulig kunnskap og settes i stand til å mestre livet etter skolen. Da må lærerne få tid og tillit til å gjøre jobben sin.
– Oslo er en delt by, og forskjellene har en tendens til å forplante seg gjennom generasjoner. Skolen er på sitt beste et effektivt virkemiddel for å motvirke forskjeller og gi alle barn like muligheter til å lykkes. Men skolen kan ikke gjøre jobben alene.
Thorkildsen, som til nå har vært byråd for eldre helse og sosiale tjenester, tar med seg ansvaret for barnevern, helsestasjoner og skolehelsetjenesten inn i den nye byrådsposten.
– Byrådet samler nå kommunens arbeid for barn og unge under én byråd. Det gir større kraft i arbeidet for at alle barn skal få en god og trygg oppvekst i byen vår, sier Thorkildsen.
– Vi må styrke samarbeidet mellom skolen, barnehagene, barnevernet og helsestasjonene. Tidlig innsats handler om å se hele barnet og familien helt fra svangerskapet av.
– Jeg overtar nå en sektor der det har blitt gjort viktige endringer de siste to årene for tidligere innsats, positiv forskjellsbehandling og ikke minst tillit til lærerne. Arbeidet med tillitsreform i skolen fikk en god og viktig start med Tone Tellevik Dahl, og dette arbeidet skal vi videreføre og forsterke, sier den nye byråden.
– Lærere og rektorer må få økt handlingsrom, og elevenes egen kunnskap om hva som gir gode og trygge læringsmiljøer må tas med i utviklingen av en best mulig skole.
SVs kanskje viktigste gjennomslag i byrådserklæringen fra 2015 var innføring av gratis AKS til utvalgte bydeler. Arbeidet ligger nå foran skjema og barn i hele 11 av Oslos 15 bydeler får nå dette tilbudet.
– Vi er godt i gang med innføringen av den største barnereformen Oslo har sett på mange år, nemlig gratis aktivitetsskole. Nå har alle barn mulighet til å delta på leken. Det ligger masse læring, sosial trening og språkutvikling i lek og aktivitet. Det vet vi fra barnehagene, og det gjelder også de yngste barna i skolen.