9500 barn får gratis aktivitetsskole

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 15. august 2018
Oppdatert: 22. august 2018
I forbindelse med høstens skolestart får til sammen 9500 elever i Osloskolen tilbud om gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen (AKS), som er Oslos skolefritidsordning. Det er 4000 flere enn i fjor.

Gratisordningen dekker allerede de fleste østlige bydelene og nå utvides den også til Frogner og St. Hanshaugen.

– For integrering og inkludering er dette uvurderlig. På AKS får barna leke, snakke norsk og delta på gratis fritidsaktiviteter mange ellers ikke har råd til. I tillegg er det læringsfremmende, sier Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap (SV).

Tallene viser at deltakelsen i AKS har økt kraftig i områder av byen som før reformen hadde svært lav deltakelse. Der hvert tredje eller fjerde barn deltok før, er deltakelsen nå oppe i nesten hundre prosent.

– I år beveger vi oss inn i områder med høy deltakelse og inntekt, men hvor en viss andel av barna likevel uteblir på grunn av økonomi. Det er dette som er den norske modellen. Universelle løsninger er treffsikre, ubyråkratiske og hindrer at vi skaper fattigdomsfeller. AKS utgjør en forskjell for barns utvikling og læring, og alle barn bør få muligheten til å delta, uavhengig av om familien har lav eller høy inntekt, sier Thorkildsen.