Budsjett 2019: Gratis AKS til alle byens førsteklassinger!

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 26. september 2018
Oppdatert: 08. oktober 2018
520 nye lærere, 70 nye el-busser og gratis aktivitetsskole til alle førsteklassinger i hele byen, er blant godbitene fra Oslo-budsjettet for 2019. I tillegg blir det økte skolebudsjetter, flere jordmødre, skolefrukt og flere kollektivavganger i ytre by.

I dag kl 13.00 ble byrådets budsjettforslag for 2019 lagt frem for bystyret. Forslaget er fremforhandlet av byrådspartiene SV, Ap og MDG.

– Nå lager vi en by for de mange, ikke for de få. Og det er ingen tvil om barn og unge er budsjettvinnerne, sier gruppeleder for SV i bystyret, Sunniva Holmås Eidsvoll.

– Vi vet at Høyre vil kutte eiendomsskatten og fjerne gratis AKS. Dermed sender de en regning på over 22.000 kroner per barn til småbarnsfamiliene, sier Eidsvoll.

Bedre oppvekst hele veien fra fødsel til arbeidsliv

– Som oppvekst- og kunnskapsbyråd er dette et budsjett jeg er utrolig stolt over. Gratis aktivitetsskole betyr for læring, lek og utjevning av forskjeller. I tillegg blir det flere jordmødre, flere barnehageplasser, flere lærere, flere sommerjobber og billigere kollektivbilletter, sier SV-byråd Inga Marte Thorkildsen.

– Alle unger fortjener en trygg oppvekst som fremmer god helse, uansett hvor i byen de bor. Derfor innfører vi skolefrukt på ungdomstrinnet, halverer prisen på barnebilletten i Oslo-badene, styrker skolehelsetjenesten og fortsetter den grønne omstillingen som sikrer ren og trygg byluft, fortsetter byråden.

Her er noen høydepunkter fra neste års budsjett:

Spre SVs seiere i budsjettet!

Vil du hjelpe oss å spre alle de gode nyhetene fra budsjettet? Da kan du gå inn på Oslo SVs sider på Facebook, Twitter og Instagram og like og dele sakene vi legger ut fortløpende. Du kan også laste ned et av de delevennlige bildene vi har laget og bruke dem.

Hele budsjettet finner du på denne lenken.