Presentasjon av topp 10 på listen

Presentasjon av topp 10 kandidater på nominasjonskomiteens førsteutkast til stortingsvalgliste 2025 for Oslo SV.

1.plass – Marian Hussein

Bydel: Stovner. Alder: 38 år.

Marian er nestleder i SV og stortingsrepresentant for Oslo og Oslo SV.

Hun har jobbet i førstelinjen i både kommunehelsetjeneste og i NAV. Marian bor i dag på Stovner, men kom til Norge som 10-åring. Hun er opptatt av at vi skaper et rettferdig samfunn der inntekten til foreldrene dine og deres fødested ikke skal avgjøre hvilke muligheter du får i samfunnet og i livet. Marians hjerte banker ekstra for alle som er og har vært på flukt fra krig og vold.

Marian er også opptatt av at Oslo er en av Norges mest klassedelte byer, og hun stiller til valg bl.a fordi Oslo og Norge trenger en ny boligpolitikk. Det trengs flere boliger som folk har råd til å kjøpe eller leie. Da kan flere barn få muligheten til å leve gode og stabile liv.

Marian har de siste årene hatt et hovedansvar på vegne av SV med å jobbe frem tannhelsereform i Norge. Over 400.000 unge har fått nye rettigheter og billigere tannhelse: alle til og med 26 år trenger nå bare å betale 25% av kostnadene hos tannlegen. SV har prioritert mest til de som har minst, og Marian er klar for å ta kampen videre mot en høyreside som vil kutte i velferden for å finansiere skattekutt til de rikeste.

2.plass – Sunniva Holmås Eidsvoll

Bydel: Grünerløkka. Alder: 41 år.

Sunniva brenner for en skole med mindre stress og press, for klimakutt og uerstattelig natur og for en økonomi der vi omfordeler mer. Hun ble engasjert i kampen for regnskogen og urfolks rettigheter i Amazonas på ungdomsskolen og har vært tillitsvalgt og aktivist i Operasjon Dagsverk, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet. I SV har hun vært lokallagsleder for Blindern SV og arrangert studentdemonstrasjoner mot oljeutvinning og hun har vært miljøpolitisk leder i SV og landsstyremedlem i SV mange år.

I perioden 2011-2015 var hun lokalpolitiker i bydel Grünerløkka, hvor hun jobbet for flere vikarer i barnehager og Markveien som gå- og sykkelgate. Siden 2015 har hun vært SVs gruppeleder i bystyret, og byråd for oppvekst og kunnskap. Etter valget i 2023 ble hun leder for Kultur- og utdanningsutvalget i Oslo bystyre. Nå vil hun gjerne sitte på Stortinget for å sikre gjennomslag for rød og grønn politikk.

Sunniva er utdannet samfunnsøkonom og har jobbet med fornybar energi i Statkraft. Hun er 40 år, gift, har to barn, og bor på Grünerløkka. Hun liker science fiction- filmer, brettspill, lese bøker, jogge, yoga, gå på fjelltur og drikke kaffe.

3.plass – Andreas Sjalg Unneland

Bydel: Grünerløkka. Alder: 30 år.

Andreas bor på Grünerløkka, og ble valgt inn på Stortinget for Oslo og Oslo SV i Stortingsvalget 2021. Han er medlem i justiskomiteen.

Andreas er utdannet jurist og tidligere leder av Sosialistisk Ungdom. Som SU-leder sto Andreas sammen med 20 000 ungdommer på utsiden av Stortinget og skrek etter handling i klimapolitikken. Vi må si nei til mer olje, og ja til en grønn fremtid. Vi må ta klimakampen! Andreas generasjon har arvet menneskehetens største utfordring og hans syns det er på tide at vi løser den.

Andreas er opptatt av at når folk med vanlige lønninger strever med å finne seg et sted å bo så har vi skapt en maskin for økte forskjeller. I 2024 har en sykepleier kun råd til 2,4 % av boligene i Oslo. Andreas mener at alle skal ha råd til å bo – selv om de ikke har arvet penger eller har foreldre som kan kausjonere.   Det er derfor viktig for Andreas at vi må omfordele mer. Det mangler ikke penger i Norge, det mangler på rettferdighet. Som Andreas har påpekt så har vi råd til å satse på velferd til alle, det er et politisk valg om man prioriterer å gi skattekutt eller om man vil innføre gratis tannhelse for alle og gratis barnehager. Man trenger ikke å leve i et samfunn der noen av de aller rikeste har arvet formuen sin samtidig som stadig flere barn vokser opp fattigdom.

4. plass – Cato Brunvand Ellingsen

Bydel: Søndre Nordstrand. Alder: 52 år.

Cato er utdannet helse- og sosialarbeider og har vært svært engasjert i menneskerettigheter, levekår og tjenester til marginaliserte grupper, og også arbeidsforholdene til alle som jobber for å bistå folk til å leve liv i tråd med egne ønsker og verdier. Han har gjennom hele livet jobbet sammen med eller for folk med utviklingshemming og deres pårørende.

Cato har vært 1.vara til Stortinget denne perioden, og har imponert gjennom sitt arbeid og synlighet i periodene han har møtt. Cato er også medlem av Bydelsutvalget i Søndre Nordstrand og gruppeleder for SV der.

Cato er oppvokst i drabantbyen Loddefjord i Bergen og bor nå på Bjørndal i Søndre Nordstrand. Cato er gift og bor sammen med to snart voksne barn. Selv om Cato mener han i stor grad har hatt et privilegert liv, er oppvekst og valg av bosted i levekårsutsatte drabantbyer en viktig del av identiteten.

Cato har vært medlem av SV så lenge han kan huske, men har i perioder valgt å være mer aktiv i fagbevegelsen eller i funkisbevegelsen enn i partipolitikken. Det har vært viktig å løfte problemstillinger og stemmer som sjelden blir hørt eller sett. Han er også skikkelig glad i å heie på andre.

Cato trodde ikke det gikk an å være patriot for andre steder enn Bergen, men er blitt skikkelig glad i Bjørndal, Søndre Nordstrand og Oslo, og ønsker å være drabantbyrebell på Stortinget.

5. plass – Stina Baarne Hassel

Bydel: Gamle Oslo. Alder: 44 år.

Stina er statsviter og jurist, og jobber nå som seniorrådgiver ved Forsvarets høgskole. Hun er medlems av NTLs landsstyre, og var i perioden 2019-2024 leder av NTL Forsvaret.

Hun er andre vara til Stortinget i denne perioden, har vært faglig leder i fylkeslaget og har hatt flere verv i sitt lokallag.

Stina har lang erfaring fra fagbevegelsen, og har jobbet mot privatisering av offentlige tjenester, for demokratisk kontroll over data og med forsvars- og sikkerhetspolitikk. Hun er opptatt av et arbeidsliv med plass til alle, og ytelser som gjør at alle som ikke kan jobbe kan leve verdige og gode liv. Hun er målorientert og god på å skape alliansene som sikrer gjennomslag, som når hun sikret at renhold i forsvaret ble tatt tilbake i offentlig regi.

Stina er opptatt av ulikhetskrise, klimakrise, angrepskrig i Europa, Israels brudd på folkeretten uten konsekvenser, skeive som er redd for å leie kjæresten sin på gata, stadig flere som faller utenfor på ulike måter, naturkrise og et alt for tregt grønt skifte. Det er lett å bli motløs. Stina er likevel tydelig på at må vi bruke tida vår på å kjempe for å beholde opparbeida rettigheter, et samfunn der det er plass til alle og hvor internasjonal solidaritet og generasjonssolidaritet er mer enn festtaler. Vi trenger fellesskap, samhold og solidaritet, og Stina vil gjerne ta sin del ansvaret og gjøre sin del av jobben.

6.plass – Ella Lyngstad

SU-kandidat. Bydel: Søndre Nordstrand. Alder: 20 år.

Ella er 20 år og er oppvokst på Holmlia i Søndre Nordstrand. Hun studerer for tiden musikkvitenskap ved universitetet i Oslo, med et mål om å en dag bli musikkterapeut. På Blindern sitter hun i styrene til LO-studentene og i styret til Sosialistiske studenter. Hun er også aktiv og styremedlem i CREOs regionaslag i Oslo. CREO er Norges største fagforening og interesseorganisasjon innen kunst- og kulturfeltet.

Ella er ungdomskandidaten fra Oslo SU, og sitter nå som feministisk leder i SUs sentralstyre. Hun har tidligere vært fylkesleder og landsstyrerepresentant for Oslo SU, og har jobbet med å utvikle ny antirasistisk politikk i SU gjennom antirasistisk utvalg og en programkomite.

Ellers på fritiden så spiller Ella mye musikk. Hun er aktiv i Oppsal Janitsjar og sitter i styret til det gamle skolekorpset sitt på Holmlia.

Ella mener det er viktig å engasjere seg i dette valget fordi det er på høy tid at man tar studenter og unge på alvor. Studenter er en stor og viktig samfunnsgruppe, men som ikke blir godt representert på Stortinget. Dette mener hun vi må prøve og snu, også fordi det er så viktig at vi får engasjert studenter i valgprosessen så de faktisk stemmer. I tillegg er det viktig med ung representasjon fra ytre by. Ved valget 2023 var det bare 48 % valgoppslutning i Søndre Nordstrand. Det å få unge å få opp valgdeltakelsen i disse områdene er viktig for Ella.

7. plass – Rami Samandar

Bydel: Alna. Alder: 40 år

Rami er 40 år, bor i bydel Alna, er gift og har to små barn, og jobber i som prosjektleder\spesialkonsulent i Oslo kommune.

Ramis motivasjon for å stille til valg på Stortinget er å være en del av en folkebevegelsen og partiet som krever rettferdighet og handling. Rami er opptatt av at vi i Oslo ser at utsatte grupper blir nedprioritert i nasjonal politikk, og at dette må endres. Vi må handle nå for å løfte de svakeste blant oss. Den høyrebølgen vi ser må stoppes, fordi vi trenger en politikk som setter rettferdighet og solidaritet først. Sammen kan vi skape en bedre fremtid!

Politisk engasjement har alltid vært en viktig del av livet til Rami, og en oppvekst under israelsk okkupasjon har formet hans perspektiv på internasjonale forhold og rettferdighet. Rami har vært svært engasjert i, og en drivkraft bak, de store demonstrasjonene for Palestina det siste året.

Rami har også verdifull arbeidserfaring fra å jobbe direkte med de som trenger velferdsstaten mest. Dette inkluderer nyankomne flyktninger, menn med minoritetsbakgrunn som sliter, hjemmeværende kvinner med minoritetsbakgrunn og andre utsatte grupper i samfunnet. Dette har gitt Rami en sterk forståelse av deres utfordringer og behov, og det har styrket hans engasjement for sosial rettferdighet og inkluderende politikk.

8. plass – Silje Synøve Høgelid

Bydel: Sagene. Alder: 29 år.

Silje er 29 år, kommer fra Høyanger i Sogn og Fjordane, og har bodd i Oslo de siste 7 åra. Silje er utdannet lærer og statsviter, og har en sammensatt bakgrunn fra kultur, industri, helse og utdanning. Silje har jobbet bl.a. som rådgiver i 4H, men er nå på vei over i stilling som kommunikasjonsrådgjevar for omstilling i Natur og Ungdom. Silje har også tidligere vært studentsekretær i NTL Ung i Bergen.

Silje er aktiv i Naturvernforbundet Oslo og Akershus, og sitter i Naturvernforbundets landsstyre.

Silje brenner for klima- og miljø, og mener SV er den politiske nøkkelen til å oppnå avgjørende klimahandling.

9.plass – Edvard Botterli Udnæs

Bydel: St. Hanshaugen. Alder: 23 år.

Edvard er 23 år gammel, født og oppvokst i Oslo, og er for tiden bachelorstudent på Blindern.

Edvard er tidligere leder av Elevorganisasjonen (EO) i Norge 2021-2022, sentralstyremedlem i EO 2020-2021, leder av EO i Oslo 2018-2020, og medlem av fylkesstyret i EO i Oslo 2015-2018. Han er nå AU-medlem i Utdanningspolitisk gruppe i Oslo SV, og sitter i driftsstyret på Fagerborg ungdomsskole for St.Hanshaugen SV.

Edvard er opptatt av at i en tid hvor verden blir skumlere, folk får dårligere råd og kloden blir varmere, så trenger vi mer enn noen gang politikk som både snakker til folk og som funker. Og han er overbevist om at det er nettopp SV som har løsningene på de store utfordringene vi som samfunn møter, og han vil gjøre det han kan for å sørge for at politikken vår blir realitet – både ved å jobbe dag ut og dag inn for at vi får så mye makt i det neste Stortinget som mulig, og å sørge for at vi utnytter de mandatene vi får til det ytterste.

Edvard er spesielt opptatt av en utdanningspolitikk som utjevner forskjeller og setter eleven i sentrum, en boligpolitikk for folk, og et psykisk helsevern som gir alle hjelpen de trenger, og møter dem med omsorg og respekt.

10. plass – Eva Halvorsen

Bydel: Alna. Alder: 75 år.

Eva er pensjonist, og bor i bydel Alna. Hun har tidligere jobbet 17 år som lærer, flere år i ulike NAV-etater, og 20 år i funksjonshemmedes organisasjoner.

Når Eva ble pensjonist, dro hun til en flyktningeleir med Dråpen i Havet, og ble sterkt engasjert i flyktning- og asylpolitikken. Hun har i 8 år vært fostermor til en afghansk gutt, og har derfor fått oppleve mye av norsk asylpolitikks inhumane praksis over lang tid. Som tidligere lærer er hun også engasjert i skolepolitikk

Eva har gjennom mange år vært en utrolig aktiv valgkampaktivist for Alna og Oslo SV.