Delt innstilling i forslaget til liste

Nominasjonskomiteen har levert et endelig forslag til liste med delt innstilling på 9./11. og 10./12. plass. Her kan du bli litt bedre kjent med de fire kandidatene og lese komiteens begrunnelse.

9. plass

Et flertall på fire bestående av Borgen, Larssen, Fjelddalen og Lindhjem innstiller på Hanne Eldby på 9. plass. Mindretallet på tre bestående av Hussein, Delsett og Sommervold innstiller på Stian Amadeus Antonsen. Den som taper avstemmingen tildeles 11. plass på listen.

Hanne er 59 år og kommer fra Bodø. Hun har selv vært ung i et rusmiljø, og var en utfordring både for foreldre, skole og hjelpeapparatet i hjemkommunen. Til tross for dette kom hun gjennom skolegangen. Hanne representerer en unik kombinasjon av lang erfaring som folkevalgt og enda lengre som aktivist. Hanne er alltid tilgjengelig for innbyggerne som har klager og innspill. Da en bruker av praktisk bistand skrev innlegg i avisa hvor hun inviterte bydelens politikere til å finne ut om det var mulig å rengjøre leiligheten sin på 1,5 timer, stilte Hanne opp selv iført joggebukse og med eget vaskeutstyr.

Hanne har kjempet for å bygge flere og hindre nedleggelse av barnehager i bydelen. Hun har sørget for styrking av fritidsklubbene, oppstart av aktivitetstilbud for rusmisbrukere, innført skolemat på ungdomsskolene i bydelen og jobbet mot nedleggelse av lokal politistasjon. Hennes store engasjement er velferdstilbudene for barn og unge og eldre, og for å jobbe mot utenforskap enten det er fattigdom, etnisk bakgrunn eller andre årsaker.

Stian er 38 år og bor i Gamle Oslo. Gjennom fire år som gruppeleder for SV i bydelsutvalget i Gamle Oslo har Stian vist fram en stor kapasitet og evne til å skape oppmerksomhet og synlighet. De gjennomslagene Stian har skapt i BU overgår det valgoppslutningen skulle tilsi. Stians vilje og evne til å være en stemme for de stemmeløse er også en styrke. Stian har i sitt arbeid vært i kontakt med grupper som berøres av vedtakene han er med å treffe, og har skaffet Gamle Oslo SV troverdighet blant grupper som ofte blir oversett.

Stians oppvekst, hvor barnevernet spilte en rolle, har gitt han erfaring med hvor viktig det er med gode kommunale tjenester. Stian brenner for førstelinja i velferdsstaten, og vet hvor viktig det er at kommunen leverer godt for å sikre alle en trygg oppvekst og hindre utenforskap og isolasjon. Som leder for Oslo SVs boligpolitiske gruppe vil Stian i bystyret ta med seg et viktig engasjement inn i bystyret, og Stian er klar for å kjempe for en boligpolitisk endring i bystyret. Som tidligere leder i Skeiv ungdom og ansatt i SAIH har Stian med seg engasjement for skeiv- og internasjonal politikk som bystyret behøver.

10. plass

Et flertall på fem bestående av Borgen, Larssen, Fjelddalen, Sommervold og Lindhjem innstiller på Lena Jensen på 10. plass. Mindretallet på to bestående av Hussein og Delsett innstiller på Sulaksana Sivapatham. Den som taper avstemmingen tildeles 12. plass på listen.

Lena er 49 år, hun har to barn og er med i Frogner SV. Hun har sittet i styret i lokallaget i 3 år, og har tidligere vært styremedlem i Vestre Aker SV. Hun har 10 års erfaring som ansatt rådgiver for hele bystyregruppa, og de siste årene i tillegg direkte for ordføreren. Hun har videre sittet på Stortinget for Troms i to perioder (2001-2009), se for øvrig hennes egen presentasjon av seg selv.

Lena har en så verdifull og allsidig bakgrunn at vi vil ha henne inn på kumulert plass på lista. Det vi legger vekt på er hennes politiske kunnskaper, hennes kjennskap til bystyrets arbeidsmåter, hennes erfaringer som rådgiver for ordføreren og hennes kontaktnett i bypolitikken og i media. Hun har tilegnet seg bred politisk kompetanse på alle politikkområder, spesielt innenfor byutvikling-, skole- og oppvekstpolitikk. Det er også viktig at Lena har samisk bakgrunn.

I mandatet til komiteen er geografi et særskilt kriterium. Lena bor i Frogner bydel, og blir den eneste blant de kumulerte fra en vestlig bydel. Derfor bør flest mulig bydeler være representert blant de kumulerte.

Sulaksana er 39-år og alenemor til to barn. Hun er vara til både bystyret og bydelsutvalget i Alna, har sittet i lokallagsstyret og ledet Oslo SVs valgkomite i 2022. Hun er også engasjert i frivilligheten i Alna og leder blant annet Lindebergskolens musikkorps.

Sulaksana er tamil og flyktet fra krigen i Sri Lanka i 1989, 6 år gammel. Sulaksana har studert statsvitenskap, og jobber som veileder i NAV Lørenskog. Hun har tidligere jobbet for å motivere kvinner med minoritetsbakgrunn til å komme ut i jobb som prosjektleder i LIN. Hun har også jobbet for å rekruttere til barnehagestart i bydel Alna, med fred og forsoningsarbeid ved Nansen Fredssenter, Folkehelseinstituttet og Oslo krisesenter.

Sulaksana representerer en ny generasjon dyktige SV-kvinner med minoritetsbakgrunn som på kort tid har vist en en bredde av sin kompetanse både politisk og organisatorisk. Sulaksana bor i Groruddalen og kjenner både mulighetene og utfordringene i Groruddalen godt. Flertallet i komiteen har lagt vekt på at vi ønsker sterk representasjon av Groruddalen i lista.