Delt innstilling i førsteutkastet til liste

Nominasjonskomiteen har levert et forslag til liste med delt innstilling på 9., 10. og 11. plass. Her kan du bli litt bedre kjent med de tre kandidatene og lese komiteens begrunnelse.

Sulaksana er 39-år og alenemor til to barn. Hun er vara til både bystyret og bydelsutvalget i Alna, har sittet i lokallagsstyret og ledet Oslo SVs valgkomite i 2022. Hun er også engasjert i frivilligheten i Alna og leder blant annet Lindebergskolens musikkorps.

Sulaksana er tamil og flyktet fra krigen i Sri Lanka i 1989, 6 år gammel. Sulaksana har studert statsvitenskap, og jobber som veileder i NAV Lørenskog. Hun har tidligere jobbet for å motivere kvinner med minoritetsbakgrunn til å komme ut i jobb som prosjektleder i LIN. Hun har også jobbet for å rekruttere til barnehagestart i bydel Alna, med fred og forsoningsarbeid ved Nansen Fredssenter, Folkehelseinstituttet og Oslo krisesenter.

Sulaksana representerer en ny generasjon dyktige SV-kvinner med minoritetsbakgrunn som på kort tid har vist en en bredde av sin kompetanse både politisk og organisatorisk. Sulaksana bor i Groruddalen og kjenner både mulighetene og utfordringene i Groruddalen godt. Flertallet i komiteen har lagt vekt på at vi ønsker sterk representasjon av Groruddalen i lista.

Lena er 49 år, hun har to barn og er med i Frogner SV. Hun har sittet i styret i lokallaget i 3 år, og har tidligere vært styremedlem i Vestre Aker SV. Hun har 10 års erfaring som ansatt rådgiver for hele bystyregruppa, og de siste årene i tillegg direkte for ordføreren. Hun har videre sittet på Stortinget for Troms i to perioder (2001-2009), se for øvrig hennes egen presentasjon av seg selv.

Lena har en så verdifull og allsidig bakgrunn at vi vil ha henne inn på kumulert plass på lista. Det vi legger vekt på er hennes politiske kunnskaper, hennes kjennskap til bystyrets arbeidsmåter, hennes erfaringer som rådgiver for ordføreren og hennes kontaktnett i bypolitikken og i media. Hun har tilegnet seg bred politisk kompetanse på alle politikkområder, spesielt innenfor byutvikling-, skole- og oppvekstpolitikk. Det er også viktig at Lena har samisk bakgrunn.

I mandatet til komiteen er geografi et særskilt kriterium. Lena bor i Frogner bydel, og blir den eneste blant de kumulerte fra en vestlig bydel. Derfor bør flest mulig bydeler være representert blant de kumulerte.

Luka er 23 år gammel og er Oslo SUs ungdomskandidat på lista. Hun ble valgt på Oslo SUs årsmøte i juni. Hun har vært aktiv i SU og SV siden 2011. I disse årene har hun blant annet vært lokallagsstyre, vært fylkesleder for Oslo SU og har sittet i SUs sentralstyre fra 2018-2022, der hun de siste to årene har vært SUs generalsekretær. Hun har god kjennskap til Oslo SUs kampsaker og Oslo SU har tillit til henne. Hun har nå begynt å studere sykepleie.

Ikke bare er Luka en sterk kandidat og en som vil kjempe for partiet, men hennes kandidatur er viktig for at Oslo SU skal ha en tydelig stemme i bystyret. Hun er viktig for kontakten mellom Oslo SU og det parlamentariske arbeidet SV gjør, og for å kjempe for de saker som er viktig for unge i Oslo. Derfor er det viktig at hun får kumulert plass og at unge i Oslo får denne plassen inn i politikken. Det er ingen garanti for at Oslo SU får denne innflytelsen og innsikten hvis ikke Luka står høyt på lista. Det er også vesentlig at det arbeidet Oslo SU gjør for Oslo SV i valgkampen gjenspeiles på lista. SU legger ned mye ressurser og arbeid i skolevalgkampen i tillegg til å hjelpe SV i deres valgkamp.

9. plass

10. plass