Jeg heter Liv, er tobarnsmor og bor på Grünerløkka.
I 2007 gjorde jeg et viktig valg i livet. Fra å ha jobbet med utviklingssamarbeid i Norad i flere år, bestemte jeg meg for å bli lærer. Jeg har ikke angret en dag. Jeg brenner for fellesskolen. Gjennom min lærergjerning, og som tillitsvalgt og engasjert forelder, har jeg sett hvor avgjørende skolen kan være for mange barn. Alle barn har rett til en trygg og meningsfull oppvekst. Noen barn har en tøffere start enn andre, og vi vet at en skikkelig innsats for disse barna bidrar til å forebygge en lang rekke fysiske, psykiske og sosiale problemer i framtiden. Skole og barnehage spiller en helt avgjørende rolle.
Vi lærere forvalter morgendagens kunnskap. Hver eneste elev har krav på å bli møtt som et helt menneske ut fra sine forutsetninger. Derfor må kvaliteten i skolen være høy, og utdanningen må bidra til å utvikle hele mennesket. Praktisk, teoretisk, sosial og estetisk kompetanse må vektlegges gjennom hele opplæringen. Skole-Norge er klar for å si adjø til PISA. Jeg vil arbeide for en skole som sikrer at flere barn og unge får brukt sitt potensial og sine ressurser.
I tillegg til å lede Foreldreutvalget ved Lakkegata skole og jobbe som lærer, har jeg erfaring fra utdanningspolitikken både som rådgiver i Utdanningsforbundet og fra SVs stortingsgruppe. Jeg har engasjert meg spesielt i det karakterbaserte opptaket som kombinert med stykkprisfinansiering har ført til store ulikheter i den videregående skolen i Oslo. Høyre kaller dette for ”fritt skolevalg”, men inntaksordningen kan best beskrives som en opptakskonkurranse der de som har best karakterer velger først, og de som har svakest karakterer må ta til takke med de plassene som er igjen når alle andre har valgt. Ettersom elevenes skoleresultater henger sammen med både sosial bakgrunn og kjønn, vil de populære skolene tiltrekke seg elevene med de beste karakterene fra høyere samfunnslag, og det er disse elevene som får frihet til å velge. Elever med lave karakterer og lavere sosial bakgrunn vil ikke få den samme friheten. Denne måten å rigge skolen på, bryter med prinsippene om en fellesskole der alle har like muligheter.
Kunnskap og godt læringsmiljø skal ikke være en vare på et marked. Jeg vil arbeide mot privatisering av skolen og mot regjeringens ønske om å innføre karakterbasert inntak på tvers av alle fylkesgrenser.
Et samfunn med små forskjeller er et samfunn som er godt å leve i. Det gir mer tillit, mindre kriminalitet, bedre levekår, bedre folkehelse; kort sagt gode liv. Ingenting er så viktig for å redusere forskjeller som et regulert arbeidsliv og lav arbeidsløshet. Tilknytning til arbeidsliv og den enkeltes økonomi henger uløselig sammen. Derfor er det alvorlig at regjeringa fører en eksluderingspolitikk som hindrer folks varige tilknytning til arbeidslivet. Regjeringa skaper et forskjells-Norge når de strammer inn på stønader, kutter i velferd og samtidig spanderer milliarder i skattelette til Norges rikeste. Forskjellspolitikken rammer de som har minst i samfunnet.
Fattige barn har fattige foreldre. Den eneste måten å bekjempe barnefattigdom på, er å øke inntekten til fattige familier. Jeg vil arbeide for å øke barnetrygden for alle, fordi barn må sikres grunnleggende nødvendigheter uavhengig av foreldrenes inntekt. Vi må øke barnetrygden merkbart for de som har størst risiko for å bli fattige, nemlig aleneforsørgere og familier med mange barn.
Et sosialistisk parti skal alltid ta et sterkt internasjonalt ansvar. Listhaug og Solberg er naive som tror man bare kan lukke øynene for verdens problemer og så forsvinner de. Det blir ikke færre mennesker på flukt av at de stenger grensene. Det blir ikke fred i Syria av å sende soldater til Jordan. Verdens rikeste land viser ikke solidaritet ved å bruke stadig mer av bistandspengene våre i Norge. Det blir heller ikke fred i Jemen av at vi selger våpen til Saudi-Arabia og krigskameratene deres i den arabiske gulfen. Og blant krisene i Midtøsten blir palestinerne glemt. Palestinerne vil aldri få sin egen stat hvis vi ikke slutter å anerkjenne Israels stadige tyveri av palestinsk land. Jeg vil arbeide for å stoppe import av alle varer fra okkupert land.
Arbeidserfaring:
2016 – : Avdelingsleder og lektor ved Kuben Videregående Skole
Januar 2016 – august 2016: Politisk rådgiver SVs stortingsgruppe
2015 –2016: Seniorrådgiver i Utdanningsforbundet
2007 –2015: Lektor ved Elvebakken Videregående Skole
2001 –2007: Kommunikasjonsrådgiver i Norad
Januar – mars 2005: Kommunikasjonsrådgiver UNDPs landkontor i Sierra Leone
Utdanning
2012: Masteroppgave i statsvitenskap: ”Myten om fritt skolevalg”
2010-2011: Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) ved Universitetet i Oslo
2005-2007 Masterstudiet i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og Université Laval, Quebec, Canada
1999-2001: Informasjonsutdanning, Høgskulen i Volda
1998-1999: Samfunnsgeografi og tysk, Freie Universität, Berlin, Tyskland
1997-1998: Mellomfag i statsvitenskap, Universitetet i Tromsø
Politisk og fagpolitisk erfaring
2015 – Leder av FAU ved Lakkegata skole
2012-2015: Hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved Elvebakken Videregående Skole
2013 -2015: Vara til representantskapet i Oslo SV
2011 – 2013 : Foreldrerepresentant i samarbeidsutvalget (SU) ved Hammerfestgata barnehage
2011-2012: Styremedlem i Utdanningsforbundet ved Elvebakken Videregående Skole
2005-2007: Styremedlem i Parat, Norad
2004- 2007: Ansattes representant i Arbeidsmiljøutvalget i Norad (AMU)
2000 – 2001: Medlem av 8. mars-komiteen i Volda