Nominasjonskomiteens innstilling til Stortingsliste

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 23. oktober 2016
Oppdatert: 27. oktober 2016
Nominasjonskomiteen i Oslo SV la i kveld frem sin innstilling på liste til Stortingsvalget. - Her er vårt forslag til stortingsliste for Oslo SV, nå er det medlemmene sin tur til å stemme over dette 1. desember på nominasjonsmøtet, sier nominasjonskomiteens leder Åsmund Strand Johansen.

Komiteen legger frem en delt innstilling på de tre første plassene. Det er nå opp til nominasjonsmøtet 1. desember å avgjøre hvordan den endelige listen til Stortingsvalget 2017 blir.  – Selv om nominasjonskomiteen er bredt sammensatt, har det vært unison enighet om å prioritere en kvinnelig kandidat på topp, sier Strand Johansen.

Du får mer informasjon om de sju kandidatene som stiller til de tre øverste plassene ved å klikke på navnet deres.

Innstillingens førstekandidat

Et flertall på 10 i komiteen har innstilt Ingvild Reymert på topp. Reymert er nestleder i Oslo SV, utdanningsforsker ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og tidligere bystyrepolitiker for SV. Hun er også tillitsvalgt i NTL og tidligere leder av Norsk Studentunion og skribent på den feministiske bloggen maddam.no.

Flertallet innstiller på Reymert på førsteplassen fordi hun vil være en klar og tydelig stemme i kampen mot sosiale forskjeller og for klimarettferdighet, som med sin fartstid som folkevalgt i Oslo har vist et stort engasjement for bolig- og byutviklingspolitikk, likestilling og arbeidsliv.

Komiteens mindretall på 8 har innstilt Kari Elisabeth Kaski på topp. Kaski er partisekretær i SV. Hun har lang fartstid fra miljø- og solidaritetsbevegelsen, gjennom blant annet Operasjon Dagsverk og Natur og Ungdom. Hun har vært nestleder og politisk ansvarlig i miljøstiftelsen ZERO. Kaski har studert samfunnsøkonomi, russlandsstudier og ledelse.

Mindretallet vil ha Kaski på førsteplass fordi hun er en etablert nasjonal profil, en tydelig miljøstemme, og en kandidat som har en arbeidskapasitet og bredde som trengs for å inneha topplassen på Oslo SVs stortingsliste.

Innstillingens andrekandidat

Et flertall på 9 i komiteen har innstilt Siv Karin Kjøllmoen på andreplass på listen. Kjøllmoen er 52 år og bosatt på Ammerud i Groruddalen. Hun er utdannet vernepleier, og har lang erfaring som tillitsvalgt i Fellesorganisasjonen (FO), blant annet som nestleder. I dag jobber hun som rådgiver i Fagforbundet sin forhandlingsenhet, og har spesielt fokus på 6-timersdagen og deltidsproblematikk. Hun er faglig leder i SV nasjonalt, og er svært opptatt av hva som kan gjøres med de økte forskjellene i Norge.

Et mindretall på 6 har innstilt Petter Eide som nummer to på listen. Eide er 57 år, bor i Bydel Grünerløkka, har bred bakgrunn fra internasjonalt solidaritetsarbeid. Eide har arbeidet som generalsekretær i Amnesty Norge, i Care International Norge og Norsk Folkehjelp. Eide har lang fartstid i partiet og har hatt flere sentrale verv, blant annet som leder for SVs internasjonale utvalg. Han har bred erfaring innenfor feltene menneskerettigheter, folkerett, humanitært arbeid, sosialt ansvar og miljø. Han har bred kompetanse og erfaring innen internasjonalt solidaritetsarbeid.

Et mindretall på 3 har innstilt Liv Guneriussen som nummer to på listen. Guneriussen er 39 år og lektor og avdelingsleder ved Kuben videregående skole. Hun er i tillegg leder for Foreldrerådets arbeidsutvalg ved Lakkegata skole, og har tidligere jobbet med utviklingspolitikk i Norad. Hun har også vært tillitsvalgt og jobbet i Utdanningsforbundet. Liv har solid bakgrunn i skolen, og ser Osloskolen både som lærer og engasjert forelder. Liv brenner for en sterk fellesskole, og har et omfattende og bredt kontaktnett.

Innstillingens tredjekandidat

Et flertall på 15 har innstilt Hans Ole Rian som nummer tre på listen. Rian er 48 år og forbundsleder i Musikernes Fellesorganisasjon. Han har hovedfag i musikk fra Universitetet i Trondheim og har vært kulturskolelærer i Leksvik. Han har vært leder for MFO Trøndelag. Hans Ole har sittet i lokallagsstyret i St. Hanshaugen SV og i programkomiteen i Oslo SV. Han satt i Kulturskoleutvalget som ble nedsatt av Kunnskapsminister Kristin Halvorsen, og er medlem av Kulturpolitisk nettverk i SV. Rian har erfaring fra fagbevegelsen, utdannings- og kulturpolitikk.

Et mindretall på 3 har innstilt Olivia Corso Salles som nummer tre på listen. Salles er 31 år, født i Brasil og oppvokst på Lambertseter. Hun er snart ferdig utdannet barnevernspedagog. Salles har møtt som vara på Stortinget i denne perioden, vært lokallagsleder i Gamle Oslo og Studentlaget i tillegg til Etnisk likestillingsgruppe. Salles brenner for utsatte barn og unge og har en lang politisk erfaring fra ulike organer i partiet.

Hele listen

23. Mari Lund Arnem, Sagene
  24. Knut Kjeldstadli, Frogner
  25. Marianne Borgen, Østensjø

– Samlet sett består denne listen av kandidater med bred erfaring, spennende ideer og spisskompetanse på SVs kjernesaker. Vi er heldige som har så mange dyktige mennesker i partiet vårt, sier Strand Johansen.

Nominasjonskomiteens har bestått av Åsmund Strand Johansen (leder), Susana Escobar, Carl Morten Amundsen, Oda Sjøvoll, Arne Eide Fjeldsgård, Susana Kværndal, Leif Helland, Erna Kahlbom, Ivar Gammelmo, Jorid Martinsen, Per Magnus Mæhle, Hege Knarvik Sande, Steinar Fuglevaag, Andrea Tveeikrem Strømskag, Reidar Schei Jessen, Sarah Lilleberg Safavifard, Tore Ludt, Karen Golmen og Kjell Hoem.

Pressehenvendelser knyttet til innstillingen