Trenger vi kommersielle aktører?

Publisert av: Ane Fidjestøl Publisert: 15. oktober 2024
Oppdatert: 24. oktober 2024

Trenger vi kommersielle aktører i tjenestene til eldre og for å redusere helsekøene?

Oslo SV inviterer til et åpent møte om NOU 2024;17, Kommersielle og ideelle aktørers rolle i fellesskapets velferdstjenester -«Avkommersialiseringsutvalgets» konklusjoner og anbefalinger.

Hva innebærer avkommersialisering av velferdstjenestene?Presentasjon av de tre driftsformene som utvalget mener er mulige; 1) Kommersiell- ideell og kommunal drift, 2) Ideell- og kommunal drift og 3) Ren kommunal drift. Hva viser erfaringene fra Sverige og hvilke politiske konsekvenser har disse konklusjonene og anbefalingene for det videre politiske arbeidet?

På dette møtet vil vi legge spesiell vekt på to av de sju områdene som utvalget tar opp: Tjenester til eldre og drift av sykehusene

Innledere:

1. Utvalgets arbeid, de ulike driftsformene, konklusjoner og anbefalinger. Benjamin Endre Larsen, HR direktør, Diakonhjemmet og medlem av utvalget

2. Presentasjon av utfordringene for tjenestene til eldre og drift av sykehusene med erfaringer fra Sverige, innleder Marta Szebehely, professor emeritus i sosialt arbeid, Stockholm Universitet, medlem av utvalget (på Zoom)

3. Politiske konsekvenser og det politiske arbeidet videre, Marian Hussain, stortingsrepresentant for SV fra Oslo og medlem av helse- og sosialkomiteen

4. Korte kommentarer fra leder av Fagforbundet, yrkeseksjon helse og sosial, Iren Mari Luther og leder av Sykepleierforbundet i Oslo, Bård Eirik Ruud.

Arrangør: Oslo SVs eldrepolitiske gruppe og Oslo SVs helsepolitiske gruppe