Høstkampanje: Bolig til folk

Publisert av: Ane Fidjestøl Publisert: 18. oktober 2024
Oppdatert: 18. oktober 2024

Et trygt og godt sted å bo er en menneskerettighet. I 2024 kunne en sykepleier kun kjøpe 2,4% av boligene i Oslo. Ti år tidligere kunne en sykepleier kjøpe 13% av boligene i Oslo. Det betyr at for alle dem som arbeider i butikk, som vasker kontorene og henter avfallet i byen, så er boligdrømmen blitt et boligmareritt.

Bolig skal være noe å bo i, ikke å spekulere i. Boligmarkedet er i dag først og fremst markedsregulert med få sosiale reguleringer. Kombinert med gunstige skattefordeler har bolig og eiendom blitt et viktig investerings- og spekulasjonsobjekt. Samtidig har økte boligpriser gjort at mange ikke har råd til egen bolig, mens andre har tatt opp boliglån som gjør privatøkonomien sårbar for endringer.

Før sommeren fikk vi gjennom 5 milliarder i økt låneramme til Husbanken: En milliard til studentboliger. En milliard til startlån. En milliard til utleieboliger for vanskeligstilte på boligmarkedet. To milliarder til å styrke Husbanken generelt. Det var viktige penger, men det trengs både enda mer penger til boligbygging og flere strukturelle grep av hvem som skal få støtte og lån. Vi har også sørget for at flere unge og førstegangskjøpere får seg boliglån, ved at vi fikk gjennomslag om en prøveordning på startlån for disse gruppene.

I tillegg har vi fått på plass noen grep på bostøtten, ved at vi sikret at ingen trygdemottakere skal miste eller tape bostøtte når de får etterbetalt det årlige trygdeoppgjøret.

Denne høsten arrangerer derfor Oslo SV en egen boligkampanje, der vi setter søkelys på hva som skal være våre grep for å gjenreise en aktiv boligpolitikk.

Program for Oslo SVs boligkampanje uke 46

Mandag 11.11 kl 18:00: Skolering og oppstart av boligpolitisk gruppe