SV varsler en storstilt opprydning

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 16. desember 2015
Oppdatert: 16. desember 2015
- Denne budsjettbehandlingen føles litt som å flytte inn i huset til et gammelt ektepar. Et gammelt ektepar som i årevis har prioritert veldig annerledes enn det jeg ville gjort. Du vet, den gamle flotte villaen nedi veien som egentlig har vært staselig, men som ikke har vært pusset opp på mange år og der loftet og kjelleren er fullt av skrot som må ryddes opp i og der interiør og stil er utdatert. Slik åpnet Sunniva Holmås Eidsvoll, SVs gruppeleder, sitt innlegg i bystyrets budsjettmøte, onsdag.

– Oslo er et nydelig gammelt hus med en lang og stolt historie, men det er på tide å rydde opp i rotet på loftet, rive noen vegger, åpne opp stua og pusse opp barnerommet. Dette budsjettet viser at vi har rukket å komme i gang med ryddeprosessen. Man rekker en del på 56 dager, men man rekker ikke alt. Vi har pekt ut retningen, men dette er et oppussingsprosjekt som kommer til å ta minst fire år.

På høy tid

Eidsvoll mener det var på høy tid at denne opprydningen kom i gang. Ettersom renovasjonsprosjektet ikke er gratis og alle pengene som trengs ikke kan lånes representerer det nye budsjettforslaget et veiskille ved innføringen av eiendomsskatten.

– Nå setter vi i gang jobben med å gjøre noe med de store sosiale forskjellene. De som har mest skal bidra noe mer til det felles spleiselaget. Men som budsjettet er et eksempel på: Innbyggerne får viktige tjenester tilbake, som innføring av gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen, full barnehagedekning, flere lærere og starten på en enorm satsing på klima- og miljøtiltak, sier Eidsvoll.

Barnerommene pusses opp

Innføringen av en helt ny velferdsreform, gratis aktivitetsskole, kan ses på som en påbygning av Oslo-huset: – I budsjettet setter byrådet av 16,4 millioner til å starte innføring av gratis halvdagsplass i aktivitetsskolen i bydelene Stovner, Grorud, Alna og Søndre Nordstrand. Til høsten vil alle førsteklassingene i disse bydelene få tilbud om gratis halvdagsplass på AKS, sa Eidsvoll og la til at det i dag bare er 42 % av barna i bydel Stovner som tar del i AKS.

På Tøyen og Mortensrud, de to skolene som har hatt gratis aktivitetsskole fra før, viser erfaringene at nesten alle ønsker å delta når tilbudet er gratis. – Dette betyr at flere barn får tilgang til en viktig fellesskapsarena, og til et sted der det er mulig med læring gjennom inkludering og lek. Dette er starten, de kommende årene skal det spres videre til flere bydeler i Oslo indre øst. SVs mål er at alle barn i Oslo på sikt skal få gratis halvdagsplass.

Den nye byregjeringen vil dessuten pusse opp barnerommene i Oslo-huset og setter av 47,5 millioner til nye barnehageplasser. Dette vil bety 3000 nye barnehageplasser løpet av bystyreperioden, slik at målet om full barnehagedekning endelig kan realiseres i Oslo.

– Men vi stopper ikke der. Det som skjer i barnas første leveår er kjempeviktig for den videre utviklingen, og det er helt nødvendig med tett oppfølging. I dag tilbyr bare 1 av 15 bydeler alle de kontrollene som helsestasjoner skal utføre for barn. Vi vil gi bydelene 10 millioner kroner mer til helsestasjonene i 2016 og 12 millioner i året framover, slik at de kan tilby disse kontrollene, sier Eidsvoll.

En annen viktig satsning er flere lærere og bedre rammevilkår i skolen: – I tilleggsinnstillingen begynner vi arbeidet med å øke skolenes økonomiske handlingsrom, og det kommer 35 nye lærerstillinger ut over det som følger av elevtallsøkninga. Dette er første skritt på veien mot 200 nye lærere og økninger i skolebudsjettene som følger befolkningsutviklinga. Tilsammen 20,1 millioner ekstra skal vi bruke på flere lærere og mer penger til skolene per elev, sier Eidsvoll.

Oslo tar sin del av klimadugnaden

Eidsvoll mener de forrige huseierne var veldig glad i bilene sine: – De har etterlatt seg en enorm garasje og en skikkelig bred asfaltert oppkjørsel. Nå er det på tide å lage basketballbane i oppkjørselen, leie ut garasjen og gå til innkjøp av elsykkel.

I budsjettet den nye byregjeringen legger fram økes klima- og miljøinnsatsen med 110 millioner kroner mer enn det det forrige byrådet hadde i sitt forslag. Det gir rom for å prioritere prosjekt for fossilfri anleggsdrift, klimatiltak i kommunale bygg, flere ladestasjoner for elbiler, støtte til kjøp av elsykkel og oppstart av prosjekt for bilfritt sentrum. Videre settes det av 24 mill. til å vedlikeholde sykkelveiene, det er mer enn en 8-dobling sammenlignet med innværende år.

– Hvis det er en én ting vi bør ta med oss fra klimaforhandlingene i Paris, er det at klimahandling må komme nedenfra. Fra hver enkelt by, kommune og hvert enkelt land. I Oslo skjerper vi klimamålene våre betraktelig og bretter opp ermene for å ta vår rettferdige del av klimadugnaden. Klimatiltak er ikke noe som skal gjøres et annet sted, til en annen tid og av noen andre. Klimainnsats er å vise solidaritet og ta ansvar. Slik kan Oslo være med og vise vei for verden.

Mindre avhengig av velferdsprofittører

Når vi nå skal ansette håndverkere og leie inn folk til å pusse opp må vi sørge for skikkelige lønns- og arbeidsvilkår og at arbeidet gjøres hvitt, poengterer Eidsvoll. – Gjennom mange år har den borgerlige flokken her i bystyret bevisst bygget ned offentlige velferdstjenester. På flere områder, for eksempel innenfor psykisk helse og spissfeltene innenfor barnevern, har kommersielle private virksomheter i praksis i dag ingen konkurranse. Kommunen har gjort seg avhengige av rådyre private tjenester, sier hun.

Eidsvoll mener ikke at problemet med kommersielle aktører i velferden er at de er private. Problemet er at de er kommersielle og konkurrerer ut ideelle og kommunale aktører ved å tilby lavere lønn og dårligere pensjon. Mange unndrar også skatt ved å være eid av moderselskaper registrert på skatteparadiser som Cayman Island.

– Budsjettforslaget fra den nye byregjeringen markerer en forskjell ved at vi skal styrke de offentlige helse- og velferdstjenestene og gjøre oss mindre avhengig av velferdsprofittører. Budsjettet gir dessuten tydelig beskjed til lederne i kommunen om å ta eierskap til problemet med deltidskultur i kvinnedominerte yrker og sette inn tiltak for å få på plass en heltidskultur. Dette er et viktig feministisk grep for kommunen som arbeidsgiver, sier Eidsvoll.

Eidsvoll avslutter budsjettdebatten med byregjeringens visjoner for det nye Oslo-huset:
– Hver dag fremover skal vi ta frem en ny kasse fra flyttelasset i garasjen og bit for bit gjøre det gamle, umoderne, nedslitte og innrøkte huset til vårt eget. Det er et staselig gammelt hus, og vi ser at det kan bli veldig fint når vi har fått gjort det vi vil. Alle som kommer innom ser at vi er i gang med oppussingen og vi skal stolt vise frem arkitekttegningene. Dette er bare starten.