Fordeling, miljø og skole

Publisert av: Roman Linneberg Eliassen Publisert: 27. mars 2019
Oppdatert: 04. juni 2019
Det er tid for små forskjeller og sterke fellesskap. Tid for renere luft, ren natur og en grønnere framtid. Tid for at alle barn skal få lære, trives og mestre i skolen. Det er tid for en politikk for de mange, ikke for de få.

Etter fire år med SV-ordfører og rødgrønt byråd, er Oslo på vei til å bli en varmere og grønnere by, med plass til alle. Oslo viser vei nasjonalt og internasjonalt, fordi vi tør å tro på fellesskapet og en miljøvennlig fremtid. Vi viser at politikk funker. Men fortsatt har vi store uløste oppgaver foran oss.

En by for de mange, ikke for de få

Oslo er en delt by. Mange av landets rikeste bor her, samtidig som nesten 20 000 barn vokser opp i fattigdom. Luftforurensning er et stort problem og over 200.000 innbyggere i Oslo bor i områder med farlig høy luftforurensning. For mange er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet eller flytte til en større bolig, og det er uholdbart store forskjeller mellom skolene i byen vår.

Den blå regjeringens økonomiske politikk bidrar til økte forskjeller, også i Oslo. På fem år er skattene kuttet med over 25 milliarder nasjonalt. Mens de på toppen får stadig nye skattekutt, rammes folk som er fattige eller syke av stadige velferdskutt og dårligere hjelp. Da blir også det som limer samfunnet vårt sammen, tillit og fellesskap, svekket. Økende forskjeller rammer oss alle, og skader fellesskapet.

Gode og grønne nabolag

Et miljøpolitisk taktskifte er underveis i Oslo. Klimagassutslippene i Oslo er på vei ned. For første gang på mange år går biltrafikken i Oslo ned, som gjør at køene blir mindre og luften blir renere. Folk har fått en enklere hverdag med 4000 flere ukentlige avganger med t-bane, buss og trikk, og 34 km med ny sykkelvei.

Vi stiller krav om fossilfrie byggeplasser og de nye trikkeoppgraderingene i Oslo gjøres nå av fossilfrie anleggsmaskiner, fordi alle framtidas jobber må være grønne og bylufta bedre. At Oslo har vunnet EM i grønne byer og er kåret til Europas miljøhovedstad i 2019, er en fantastisk anerkjennelse av arbeidet med folkets grønne skifte i Oslo.

SV vil gjøre Oslo til en fossilfri by innen 2030, med tilnærmet nullutslipp av klimagasser. Ren luft, en levende natur og grønne arbeidsplasser for de mange, er viktigere enn kortsiktig profitt for de få.

En inkluderende fellesskole

Med SV i byråd får flere barn like muligheter til en god oppvekst, med læring, trivsel og mestring. Vi har sikret 200 ekstra lærere til skolene med størst behov, rundt 16.000 barn har fått gratis plass på Aktivitetsskolen (AKS) og 3000 nye barnehageplasser vil stå ferdig bygget i 2019.

Flere barn har fått gratis kjernetid i barnehagen, kvaliteten i barnehagene og på AKS øker, og stadig flere søker seg til yrkesfagene. Mangeårige kutt i skolebudsjettene er snudd, og skolene får for første gang mer å rutte med.

Detaljert styring av lærernes tidsbruk erstattes nå gradvis av økt tillit, slik at lærerne får større faglig handlingsrom og bedre tid til elevene.