14. En trygg skeiv by

Oslo skal være en by for alle, og vi skal jobbe for at alle, uavhengig av sek- suell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, skal føle seg trygge. Vi ser stadig at Oslo ikke er den inkluderende byen vi ønsker at den skal være, og at vi fortsatt har en vei å gå når det kommer til trygghet og frihet. Angre- pet 25. juni 2022 viste tydelig at skeive, personer som bryter med normer for kjønn og seksualitet, fortsatt blir utsatt for hatkriminalitet, diskrimi- nering og vold. Skeive med etnisk minoritetsbakgrunn er særlig utsatt for diskriminering og hets, og vi vil styrke arbeidet for å motkjempe dette. Hatkriminaliteten mot skeive har økt dramatisk de siste årene, og Oslo SV ønsker å styrke politiets innsats på dette feltet.

Holdninger og fordommer formes tidlig, derfor er det viktig med tidlig innsats for å fremme likestilling og inkludering. Mobbing, diskriminering og utestenging er fortsatt et stort problem i skolen, og vi har et ansvar for at alle barn skal føle seg trygge. Barnehage og skole har en viktig rolle i å vise et mangfold av familieformer, og sikre at alle barn får seg og sin fami- lie speilet. Gjennom å styrke kompetansen til ansatte i skole og barnehage skal vi skape et inkluderende miljø både på skolen og i resten av samfun- net, der alle får frihet til å være seg selv.

Mange skeive lever gode liv og har god helse. Samtidig viser forskning at skeive er overrepresentert når det gjelder helseplager og helseutfordringer. Dette gjelder særlig for transpersoner og ikke-binære, som i dag har et altfor dårlig helsetilbud. Skeive skal møtes med åpenhet, respekt og kompetanse som mottakere av helse- og omsorgstjenester i vår kommune. Vi vil legge til rette for at eldre skeive i omsorgsbolig og på sykehjem skal kunne være seg selv, og jobbe for god kompetanse blant alle ansatte i disse tjenestene.

Oslo SV vil: