Hovedsaker i valgkampen

Sammen for et grønt og rettferdig Oslo

En stemme til Oslo SV er en stemme for mindre forskjeller, lavere utslipp og fortsatt rødgrønt byråd i Oslo.

Det er en stemme på et radikalt og utålmodig parti som tar ansvar for å styre og forandre Oslo steg for steg.

Oslo SVs mål ved kommunevalget er at SV får økt innflytelse på den politiske retningen for byen. Vi vil ha et byråd som gjennomfører mest mulig av SVs politikk for fordeling og miljø.

SV vil fortsette å forbedre Oslo til det beste for innbyggerne. Et sterkt SV i Oslo er avgjørende for å sikre fortsatt rødgrønt flertall i byen, og med fortsatt flertall vil vi forhandle med de andre rødgrønne partiene om plattform for videre samarbeid. En endelig avtale om samarbeid skal vedtas av Oslo SVs representantskap. Oslo SVs hovedsaker er våre viktigste prioriteringer de neste fire årene.

Våre hovedsaker er basert på hva slags by vi ønsker. Vi vil ha en by der forskjellene blir mindre og bolig er et velferdsgode – ikke et spekulasjonsobjekt. Vi vil ha en sterk fellesskole der elevene er motiverte og opplever læringsglede, ikke unødvendig stress og press. Vi vil at Oslo skal ta ansvar for å kutte klimagassutslipp og bygge ut fornybar energi fra solkraft på byens tak. Vi vil ha et trygt og godt arbeidsliv med hele og faste stillinger.

Oslo SVs hovedsaker for perioden 2023-2027 er:

Vi vil ta grep i boligpolitikken

Bolig skal være et hjem, ikke et spekulasjonsobjekt. Når folk med vanlige jobber ikke har råd til å bo i Oslo har vi en boligkrise, og det viser at boligpolitikken ikke kan overlates til markedet alene. Derfor har SV og byrådet startet arbeidet med å endre boligmarkedet ved å etablere selskapet Oslobolig, som skal kjøpe boliger og selge videre til folk som står uten formue eller arv. SV vil fortsette suksessen med at kommunen tar et større ansvar i boligpolitikken. SV vil ha økt boligbygging, tilby flere boliger gjennom Oslobolig, etablere flere ikke-kommersielle boliger, anskaffe flere kommunale boliger og gjøre det lettere for unge og førstegangskjøpere å eie egen bolig. Oslo kommune skal også bidra med å finne tomter som egner seg som studentboliger, slik at studentene får et reelt alternativ til det private leiemarkedet og dempe prispresset for alle.

Vi vil ha en mer motiverende fellesskole

Alle barn og unge skal glede seg til å gå på skolen, fordi motivasjon er nøkkelen til læring. SV har tatt viktige grep for å sikre at alle barn i Oslo får like muligheter, som gratis Aktivitetsskole og ansatt flere lærere i Oslos skoler og barnehager. En mer praktisk og variert skolehverdag, gjør at skolen passer for alle barn. Derfor går SV til valg på en sterkere fellesskole som fremmer motivasjon, mestring og læringsglede, ikke unødig testing, pugging og karakterjag. Hvor godt man mestrer skolen avhenger i for stor grad av hva slags hjelp man kan få hjemme. Derfor vil SV erstatte mer av hjemmeleksene med øving på skolen med lærer til stede.

SV ønsker en bedre sosial utjevning i de videregående skolene. Vi vil derfor innføre en mer rettferdig inntaksmodell til videregående skole i Oslo, som gir alle elever reell valgfrihet og skaper bedre og mer mangfoldige skolemiljøer.

SV vil også gi barn og unge mulighet til å delta på fritidsaktiviteter til en lav makspris, fordi meningsfulle fritidsaktiviteter bidrar til økt motivasjon.

Vi vil ha utslippskutt med solenergi på Oslos tak

Oslo skal fortsette å lede an i klimakampen. SV og byrådet har derfor økt antall kollektivavganger med nesten 30.000, etablert og oppgradert over 130 km med sykkelvei, elektrifisert hele kollektivtrafikken og forberedt karbonfangst på Klemetsrud. SV vil fortsette å skjerpe Oslos klimamål, med mål om klimautslipp som er lavere enn null. SV vil at kommunen, sammen med innbyggerne, skal gjøre byen vår til et storstilt solkraftverk. Slik vil SVs politikk hjelpe klima og lommeboka til Oslo-folk som sliter med strømregningene. Innen 2030 vil SV ruste opp 15%

av bygningene med dårligst energistandard i Oslo, og 40.000 bygg i Oslo skal ha solenergianlegg på taket. SV skal fjerne byråkratiske hindringer, senke økonomiske terskler og innføre en gratis, oppsøkende energirådgivningstjeneste som vil gjøre solenergi og energisparing til en selvfølgelighet for både borettslag, sameier, bedrifter og privatpersoner.

Vi vil ha tjenester i egenregi

De store og viktige oppgavene i samfunnet løses best i fellesskap. Grunnleggende velferd er derfor fellesskapets oppgave, ikke markedets. Ved å ta velferdstjenester tilbake i egen regi, vil det bli tryggere å drive og utvikle gode kommunale tjenester, samtidig som at de ansatte får kjenne at de er en ressurs, gis tillit og blir delaktig i videreutviklingen av enda bedre tjenester. Derfor har SV og byrådet styrket velferden, ved å ta tilbake ansvaret for vaktmestere i skoler og renovasjon, sikre at alle nye barnehager bygges i kommunal regi og sykehjem i Oslo driftes av kommunen eller ideelle organisasjoner. SV vil i neste periode prioritere å fase ut kontrakter med private og heller ansette renholdere i kommunen, i faste, hele stillinger med trygge lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår. Vi vil tilrettelegge for at renholdere ansatt i kommunen skal kunne ta fagbrev og annen kompetanseheving.