Vil ha boligforskjellene ned i nytt bystyreforslag

Publisert av: Jens Aas-Hansen Publisert: 21. oktober 2024
Oppdatert: 21. oktober 2024

Mange leietakere i Oslo må ta til takke med dyre boliger og lav standard. Nå fremmer Oslo SV forslag i bystyret om et «drittleilighetstilsyn» og en rekke andre tiltak.

Nylig ble det offentliggjort nye tall som viser at leieprisene i Oslo har eksplodert. I følge Eiendom Norge har leieprisene steget med over 20% siden andre kvartal 2022, da byen omsider fikk ristet av seg covid-pandemien.

– Situasjonen går spesielt hardt utover dem med dårlig råd, som ofte står uten reelle alternativer når de presses ut av leiemarkedet. Høye leiepriser og usikre kontrakter gjør det enda mer krevende for barnefamilier, som trenger stabilitet. Hyppige flyttinger påvirker barnas skolegang og sosiale liv, sier SVs boligpolitiske talsperson i bystyret, Omar Samy Gamal til Dagsavisen.

Gamal fremmer blant annet forslag om et eget «drittleilighetstilsyn», noe som også ble vedtatt i Oslo SVs arbeidsprogram i fjor vår. Programkomitéleder og nestleder i Oslo SV, Una Pasovic, forklarte den gang forslaget slik.

– Leietakere i Oslo må ofte ta til takke med dyre boliger med elendig standard, behovet for mer aktiv regulering av leiemarkedet for bolig er prekært. Alle som følger @min_drittleilighet på Instagram har fått med seg hvor elendige boforhold mange leietakere i Oslo må ta til takke med, og hvor overpriset leiemarkedet er. Mangelen på regulering kombinert med den høye etterspørselen gir et enormt maktovertak til kommersielle utleiere. Derfor trenger vi å opprette en offentlig tilsynsordning for leietalere – eller et «drittleilighetstilsyn» om du vil.

I bystyreforslaget fremmes også et eget punkt om studentboliger. Gamal har tatt utgangspunkt i Oslo Høyres eget valgløfte om 10.000 nye studentboliger. Så langt har det ikke kommet noen konkret plan om hvordan dette løftet skal innfris.

– Vi har ikke tid til å sitte og se på at Høyre bryter valgløftet sitt. Derfor fremmer jeg nå forslag selv. Jeg legger til grunn at byrådspartiene vil støtte det. Hvis Høyre skulle rukket å bygge så mange boliger som de har lovet burde de begynt på dag én.

– Mangelen på studentboliger forsterker boligkrisen i Oslo. Og det er ikke bare studentene som lider. Leieprisene på det private markedet har vokst enormt de siste årene fordi studentene er desperate etter et sted å bo, og det går utover alle leietakere. Byrådet og statlige myndigheter er nødt til å gripe inn, mener Omar Samy Gamal.

Her er en oppsummering av SVs nye bystyreforslag:

Forslaget i sin helhet kan du lese her.