3. Grønn samferdsel
Gode samferdselsløsninger er nøkkelen til en trivelig, miljøvennlig og vel- fungerende by. Da må vi organisere byen slik at vi reiser mer sammen, mer kortreist og uten bruk av fossil energi. Oslos borgere skal ha gode mulighe- ter til å ferdes i byen vår uten å måtte eie egen bil. Det skal være enkelt og lønnsomt å velge kollektivt, sykkel og gange i det daglige. Da trengs store løft i kollektivtransporten, som sørger for hyppigere avganger og bedre sammenkobling av Osloregionen. De store kollektivprosjektene er også et nasjonalt ansvar.
Et godt kollektivtilbud
Folk i hele Oslo skal ha mulighet til å komme seg til jobb, barnehage, skole og andre gjøremål uten å være avhengig av privatbil. Befolkningen skal ha et variert og universelt utformet kollektivtilbud med god tilgjengelighet til holdeplasser.
Oslo SV og byrådet ha fått til mye. Det har blitt 4.000 flere avganger med T-bane, buss og trikk i uken. Flere busslinjer kjører nå hele døgnet, i tillegg til at flere linjer har fått avganger hvert fjerde minutt. Vi har også etablert en ny fleksibel og personlig billett på kollektivtransporten som gir rimeligere enkeltbilletter jo mer du reiser, fått på plass et nytt signal- og sikringsanlegg for t-banen, og sikret at all kollektivtrafikk
i Oslo er elektrisk i løpet av 2023. Byrådets tiltak gir renere luft, mindre støy, bedre komfort og lavere klimagassutslipp.
Likevel kan mer gjøres. I dag er kapasiteten på kollektivtransporten sprengt på enkelte tider av døgnet. Folks endrede reisevaner har gitt økt behov for nye og fleksible løsninger. I tillegg må tilbudet utvides for at byen skal kunne gi innbyggerne et godt nok tilbud i en tid med befolkningsvekst, samtidig som vi skal nå byens ambisiøse miljømål.
Oslo SV vil:
- Høste erfaringer fra forsøket med billigere månedskort og innføre en permanent prisreduksjon dersom det ikke går ut over utvidelsen av kollektivtilbudet. Både måndeskort og andre billettyper kan være aktuelt.
- Styrke kollektivtilbudet i rushtiden morgen og kveld på hverdager, der trikk og t-bane har så hyppige avganger som mulig.
- Øke kapasiteten i eksisterende banenett. Sikre flere t-baneavganger til ytre by, ved å realisere oppgraderingen av Majorstua stasjon og ferdigstille det nye signalanlegget for t-banen.
- Utvide banenettet, ved å sørge for rask fremdrift i arbeidet med for t-bane til Ahus og fortsette planleggingen av ny sentrumstunnel for t-banen.
- Prioritere arbeidet med trikk til Tonsenhagen og Linderud/Veitvet, og starte arbeidet med trikk til Hovinbyen og langs Ring 2.
- Jobbe for bedre tverrgående kollektivløsninger over Groruddalen og Søndre Nordstrand.
- Sikre bedre kollektivforbindelse ut til Ahus i påvente av t-bane, og særlig fra Groruddalen.
- At barn skal få reise gratis alle dager, hele døgnet.
- Vurdere behovet for bedre kollektivtilbud til Aker i forbindelse med ny Storbylegevakten
- Innføre studentrabatt på alle Ruters billettyper, og øke aldersgrensa på disse for alle fulltidsstudenter.
- Utvide Ruters Rufus-billettilbud til å gjelde for AKS, videregående skole og fritidsklubber.
- Utrede muligheten for fleksible billettpriser som bidrar til å avlaste kollektivsystemet, for eksempel billigere billetter utenom rushtid.
- At kollektivtransporten skal være universelt utformet.
- Utvide ordningen med Rosa busser til flere bydeler, særlig i ytre by. Bussene må også kunne krysse bydelsgrensene og bygrensen ved behov. Vurdere å utvide Rosa Busser-modellen også til andre grupper enn eldre.
- Sikre bedre medvirkningsprosesser når Ruter ønsker å endre rutetilbudet.
- At mennesker med rett til TT-drosje og pasientreiser enkelt skal kunne få tidsriktige tjenester, bli kjørt av sjåfører med god kjennskap og opplæring, og få hjelp til å komme helt inn til sin destinasjon.
- Jobbe for flere rushtidsbaserte ruter som går til arbeidsplasser hvor det er dårlig kollektivdekning i dag.
- Bevare samarbeidet med nabofylkene og Staten rundt bygging av store kollektivprosjekt i Oslo-regionen, og jobbe for at Staten skal betale minst 80 prosent av alle store kollektivprosjekt.
- Sørge for at en eventuell innføring av autonome kjøretøy skjer på en måte som tjener innbyggernes beste, at det stilles strenge krav til antall og bruksområder samt at det i størst mulig grad integreres i eksisterende kollektivtransporttilbud.
- Vurdere flere avganger på de linjene der det er mulig innenfor dagens kapasitet, som linje 1 mellom Majorstuen og Frognerseteren.
Folk fremfor biler
Bilfritt byliv gjør at mer plass frigjøres til alle andre ting man ønsker i byen, fra lekeplasser og benker, til sykkelveier og boliger. Et bilfritt sentrum gir bedre sikkerhet og sørger for at myke trafikanter kan ferdes enklere. Sykkel og gange gir både miljøgevinst og store folkehelsegevinster. Gode estetiske løsninger for gategulv og utemøbler gjør det hyggeligere å være i byen vår.
Bilkjøring og bilparkering tar fortsatt opp stor plass i byen. Derfor har byrådet etablert «Hjertesoner» rundt grunnskoler og påbegynt arbeidet om bilfritt byliv i sentrum. Mange områder har fått lavere fartsgrenser, og beboerparkering er utvidet til flere områder. Dette arbeidet vil Oslo SV fortsette med.
Oslo SV vil:
- Omprioritere plass fra biltrafikk til kollektivtransport, sykling og gange, blant annet gjennom flere gågater, sykkeltraseer og kollektivgater.
- Ha færre parkeringsplasser i sentrum og prioritere beboerparkering. Prisene skal være høyere i indre by enn ytre by. Det må legges til rette for tilstrekkelig handikapparkering, og næringsparkering der det er særlig behov.
- Fortsette å sikre trygge skoleveier gjennom gode fortau, lavere fart og etablering av flere bilfrie «Hjertesoner» rundt barneskoler.
- Redusere hastigheten for biler på flere veistrekninger i tråd med trygge «Hjertesoner» og ellers i byen. Ved å innføre lavere fart, bedre skilting og gode fortau, vil det bli tryggere å gå og sykle.
- Legge til rette for lastesoner for hjemlevering av varer og parkering for hjemmetjenesten.
- Sørge for rask snørydding i gater, sykkelveier og på fortau. Stille strengere krav til kvaliteten på snøbrøyting for å sikre bedre fremkommelighet.
Den syklende byen
Oslo har blitt en bedre sykkelby de siste årene, og andelen som opplever at det er trygt å sykle i byen vår øker. Det rødgrønne byrådet har bygget 80 km med sykkelvei siden 2016, og vi vil fortsette å utvikle enda mer sykkelvei i byen vår. Likevel er det mye som gjenstår for å gjøre Oslo til en ordentlig sykkelvennlig by, og vi er langt unna målet om at 25 prosent av alle reiser skal foregå med sykkel. Da må det være trygt for alle å sykle, og derfor trengs det en storstilt satsing de kommende årene. Oslo SV vil sette de myke trafikantene først.
Oslo SV vil:
- Oppgradere og etablere mer enn 25 km med sykkelvei årlig.
- Jobbe for et sammenhengende nett med sykkelveier og unngå kombinert gang- og sykkelveier der det er mulig.
- Utvide bysykkelordningen til flere deler av byen og arbeide for at bysykkelordningen inkluderes i ruterbilletten.
- Ha sikker sykkelparkering på arbeidsplasser, handlesteder, studiesteder og kollektivknutepunkter.
- At kommunen skal legge til rette for helårssykling ved å brøyte og koste prioriterte deler av sykkelveinettet.
- Utvide tilbudet på bydelens utstyrssentraler til å også tilby utlån av utstyr til sykkelreparasjon.
- Prioritere arbeidet med å sikre kryss og rundkjøringer.
- Jobbe for endring av lovverket slik at motorkjøretøy ikke har lov til å kjøre forbi syklister i rundkjøringer, innføre forkjørsrett for syklister i rundkjøringer og mulighet for høyresving for sykkel på rødt lys.
Mindre plager fra vei og bane
God organisering og forflytning av folk, varer, utstyr og avfall skal bidra til at Oslo blir en attraktiv by med lave klimagassutslipp, effektive løsninger og god livskvalitet for innbyggerne. Vi må sette punktum for store motorveiprosjekter. Oslo SV vil gå mot alle prosjekter som øker den fysiske veikapasiteten i Oslo, og heller prioritere plassen til gode og trygge løsninger for kollektiv, gående og syklende.
Et godt jernbanenett er en avgjørende del av kollektivtransportsystemet i Oslo. Oslo kommune må jobbe for at Staten prioriterer forbedringer og utvidelser av jernbanenettet på Østlandet. Samtidig må jernbanen integreres på en god måte i byutviklingen.
Oslo SV vil:
- Jobbe mot alle vei- og tunnelprosjekter som øker den fysiske veikapasiteten, som for eksempel E18 Vestkorridoren og motorvei nedenfor Tveita.
- Redusere hastigheten på alle riksveiene gjennom Oslo for å bedre trafikkflyten, redusere støy og miljøbelastning, og gi bedre luft- og bokvalitet i områder nær store veier.
- Få ned støyplager og lokale utslipp, og bygge ned barrierene motorveier, større fylkesveier og jernbane skaper i lokalmiljøet. Dette må gjøres i samarbeid med Staten Vegvesen og Bane NOR.
- At dersom E6 Oslo Øst bygges, må det skje ut fra byens mål om redusert biltrafikk og prosjektet må ikke øke den fysiske veikapasiteten. Prosjektet må også bidra til bedre bomiljø og mindre støy.
- Bygge lokk over E6 på Furuset for å bedre bomiljøet.
- Sikre korridor for tungtransport til og fra Alnabruterminalen.
- Gjøre Trondheimsveien til en bygate.
- Jobbe for at Oslo kommune overtar ansvaretfor Ring 1, og omgjør veien til bygate som kun er åpen for kollektivtrafikk og nyttekjøretøy.
- Innføre nullutslippssone i sentrum innenforRing 2 innen 2025.
- At Bane NOR utreder alternativer som gjør utbygging i Brynsbakken overflødig. At en eventuell utvidelse av jernbanen ved Brynsbakken utvikles i samarbeid med lokalmiljøet, og at det tas særlig hensyn til støy og fremkommelighet i området.
- Jobbe opp mot Staten for rask fremdrift på den nye Rikstunnelen for tog.
- At 30 km/t skal være hovedregel for fartsgrense i indre by og i alle boliggater. Videreføre arbeidet med å bli pilotkommune med 20-sone rundt barneskoler og i enkelte boliggater.
- Samarbeide med Staten om å prøve ut krav til blindsonekamera for tunge kjøretøy.
- Gjennomføre prøveprosjekt for automatisk fartskontroll i bygater.
- Jobbe for flere ladeplasser for elbiler på knutepunkter og i boligområder i ytre by.
- Jobbe opp mot regjeringen for å bedre mulighetene for miljøvennlig reise til Oslo fra Europa, f.eks. nattog fra Oslo til København.
- Bruke bompenger og eventuelt andre metoder for veiprising for å begrense biltrafikken, kutte utslipp og sikre trafikkflyt.