3. Grønn samferdsel

Gode samferdselsløsninger er nøkkelen til en trivelig, miljøvennlig og vel- fungerende by. Da må vi organisere byen slik at vi reiser mer sammen, mer kortreist og uten bruk av fossil energi. Oslos borgere skal ha gode mulighe- ter til å ferdes i byen vår uten å måtte eie egen bil. Det skal være enkelt og lønnsomt å velge kollektivt, sykkel og gange i det daglige. Da trengs store løft i kollektivtransporten, som sørger for hyppigere avganger og bedre sammenkobling av Osloregionen. De store kollektivprosjektene er også et nasjonalt ansvar.

Et godt kollektivtilbud

Folk i hele Oslo skal ha mulighet til å komme seg til jobb, barnehage, skole og andre gjøremål uten å være avhengig av privatbil. Befolkningen skal ha et variert og universelt utformet kollektivtilbud med god tilgjengelighet til holdeplasser.

Oslo SV og byrådet ha fått til mye. Det har blitt 4.000 flere avganger med T-bane, buss og trikk i uken. Flere busslinjer kjører nå hele døgnet, i tillegg til at flere linjer har fått avganger hvert fjerde minutt. Vi har også etablert en ny fleksibel og personlig billett på kollektivtransporten som gir rimeligere enkeltbilletter jo mer du reiser, fått på plass et nytt signal- og sikringsanlegg for t-banen, og sikret at all kollektivtrafikk
i Oslo er elektrisk i løpet av 2023. Byrådets tiltak gir renere luft, mindre støy, bedre komfort og lavere klimagassutslipp.

Likevel kan mer gjøres. I dag er kapasiteten på kollektivtransporten sprengt på enkelte tider av døgnet. Folks endrede reisevaner har gitt økt behov for nye og fleksible løsninger. I tillegg må tilbudet utvides for at byen skal kunne gi innbyggerne et godt nok tilbud i en tid med befolkningsvekst, samtidig som vi skal nå byens ambisiøse miljømål.

Folk fremfor biler

Bilfritt byliv gjør at mer plass frigjøres til alle andre ting man ønsker i byen, fra lekeplasser og benker, til sykkelveier og boliger. Et bilfritt sentrum gir bedre sikkerhet og sørger for at myke trafikanter kan ferdes enklere. Sykkel og gange gir både miljøgevinst og store folkehelsegevinster. Gode estetiske løsninger for gategulv og utemøbler gjør det hyggeligere å være i byen vår.

Bilkjøring og bilparkering tar fortsatt opp stor plass i byen. Derfor har byrådet etablert «Hjertesoner» rundt grunnskoler og påbegynt arbeidet om bilfritt byliv i sentrum. Mange områder har fått lavere fartsgrenser, og beboerparkering er utvidet til flere områder. Dette arbeidet vil Oslo SV fortsette med.

Den syklende byen

Oslo har blitt en bedre sykkelby de siste årene, og andelen som opplever at det er trygt å sykle i byen vår øker. Det rødgrønne byrådet har bygget 80 km med sykkelvei siden 2016, og vi vil fortsette å utvikle enda mer sykkelvei i byen vår. Likevel er det mye som gjenstår for å gjøre Oslo til en ordentlig sykkelvennlig by, og vi er langt unna målet om at 25 prosent av alle reiser skal foregå med sykkel. Da må det være trygt for alle å sykle, og derfor trengs det en storstilt satsing de kommende årene. Oslo SV vil sette de myke trafikantene først.

Oslo SV vil:

Mindre plager fra vei og bane

God organisering og forflytning av folk, varer, utstyr og avfall skal bidra til at Oslo blir en attraktiv by med lave klimagassutslipp, effektive løsninger og god livskvalitet for innbyggerne. Vi må sette punktum for store motorveiprosjekter. Oslo SV vil gå mot alle prosjekter som øker den fysiske veikapasiteten i Oslo, og heller prioritere plassen til gode og trygge løsninger for kollektiv, gående og syklende.

Et godt jernbanenett er en avgjørende del av kollektivtransportsystemet i Oslo. Oslo kommune må jobbe for at Staten prioriterer forbedringer og utvidelser av jernbanenettet på Østlandet. Samtidig må jernbanen integreres på en god måte i byutviklingen.