4. En god oppvekst og utdanning for alle

Oslo skal være en god by å vokse opp i for alle. Barn og unge skal få like gode muligheter, uavhengig av bakgrunn. Barnehage, skole, aktivitetsskole, voksenopplæring og lokale fritidstilbud skal bidra til å utjevne forskjeller og motvirke segregering, klasseskiller og begrensende kjønnsroller.

Oslo SV har de siste årene tatt viktige grep for å sikre at alle barn i Oslo får like muligheter. Blant annet er det innført gratis aktivitetsskole i hele byen, vi har økt bemanningen i barnehager i levekårsutsatte områder, bevilgnin- gene til Osloskolen er styrket og det er ansatt flere lærere.

Likevel ser vi at den økonomiske ulikheten i samfunnet er stor og segre- geringen øker. Koronapandemien har hatt store konsekvenser for barn og unge i byen vår. Oslo SV mener at det nå er behov for kraftigere grep for å redusere forskjeller og sikre alle barn og unge i Oslo en god oppvekst i tiden fremover.

Oslo SV ønsker at barnehagene, skolene, voksenopplæringen og student- tilbudet skal være fellesskapsarenaer der mennesker med ulik bakgrunn, identitet, livserfaring, funksjonsevne, tro, språk og kultur møtes. Det rike og verdifulle mangfoldet i Oslos barnehager og skoler gir et godt utgangs- punkt for å fremme respekt, toleranse og demokrati.

Lek og læring i barnehagen

En god barndom legger grunnlaget for et godt liv, og barnehagen er viktig for barns trivsel, utvikling og læring gjennom hele livet. Oslo SV vil ha en barnehage der leken kommer først, som ivaretar barnas nysgjerrighet og som bidrar til språklig og sosial utvikling.

Barnehagebarn skal møte trygge og kloke medarbeidere med høy kompetanse og tid til å skape gode relasjoner med hvert enkelt barn. Oslo SV vil fortsette å satse på flere ansatte i Oslo-barnehagene, og sørge for at de ansatte får gode muligheter til etter- og videreutdanning. Flerspråklighet og morsmål har en stor egenverdi i barnehagen. Derfor er det viktig å ha og ta vare på ansatte med flerspråklig kompetanse.

Med SV i byråd har det blitt bygget rekordmange barnehageplasser, som har gjort at for første gang i historien går over 90 prosent av alle barn i Oslo i barnehage. Samtidig er det fortsatt deler av byen vår der for mange står utenfor barnehagefelleskapet. Vi må derfor sørge for å fortsatt bygge ut barnehager i områder med lav dekning, og skape et godt tilbud slik at enda flere ønsker å ha barna sine i barnehagen.

En innholdsrik aktivitetsskole

Oslo SV har sikret gratis aktivitetsskole fra 1-4 klasse i hele byen. Det er en enorm velferdsreform, som har gjort at alle barn kan være med på leken. Nå vil Oslo SV jobbe videre for å heve kvaliteten i AKS og styrke samarbeidet mellom AKS, skolen, kulturskolen, frivilligheten og idrettslagene.

En inkluderende fellesskole

Oslo SV har store ambisjoner for skolen. Vi ønsker en fellesskole der ulike elever møtes i samme klasserom. Det er ikke skolens oppgave alene å utjevne sosiale forskjeller, men skolen kan spille en viktig rolle i å gi alle – uavhengig av bakgrunn – like muligheter til å lære og trives.

Alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø uten mobbing og diskriminering. Den digitale utviklingen kan gjøre mobbing enda mer utfordrende å bekjempe. En inkluderende fellesskole er en arena der alle skal føle seg hjemme og være inkludert. Derfor er kampen mot rasisme og diskriminering særlig viktig i skolen. Mobbeombudet som byrådet har opprettet bør styrkes.

Under SVs styre har Osloskolen fått et nødvendig løft. Vi har styrket skoleøkonomien, som lå på et kritisk lavt nivå etter borgerlig byråd i 2015. Vi har bedret kvaliteten på undervisningen, samtidig som vi har sørget for at skolene med størst behov har fått mest støtte. Vi har også ansatt over 1.300 flere lærere i Osloskolen siden det rødgrønne byrådet overtok. Oslo SV ønsker å fortsette å styrke skolenes grunnfinansiering.

Oslo SV ønsker en fellesskole der hver enkelt elev skal bli sett og lyttet til, få tilpasset opplæring og oppleve mestring. Skolen må møte elevene med varierte arbeidsformer som også inkluderer praktisk og estetisk tilnærming, også i teorifagene. Elevene bør introduseres for yrkesrettede fag allerede i slutten av barneskolen og i ungdomsskolen. Oslo SV ønsker å skjerme elevenes fritid og mener derfor at skolearbeidet bør gjøres ferdig på skolen.

Oslo SV er på lag med lærerne. Det er lærerne som står i klasserommet hver dag som kjenner skolehverdagen best. Derfor må skolepolitikken bygge på tillit til rektorene som ledere og lærerne som fagpersoner. Lærere skal få bruke tida si på å se hver enkelt elev, ikke på å fylle ut skjemaer. Tillitsreformen i Osloskolen skal videreføres, slik at ansatte i skolene får større frihet til selv å vurdere hvilke metoder og kartlegginger som skal brukes.

Oslo SV vil:

En videregående skole for alle

Det er stadig flere som fullfører videregående opplæring. Samtidig er frafallet fortsatt for stort og forskjellene mellom de videregående skolene er for store. Elevene i Oslo skal kunne velge blant et mangfold av yrkesfaglige og studieforberedende opplæringstilbud, og kvaliteten i opplæringstilbudet skal være på høyt internasjonalt nivå.

SV i byråd har sørget for at de skolene med størst behov, og som har flest elever i fare for å slutte på skolen, har fått mer ressurser. Samtidig har Oslo SV styrket tilbudet for de elevene som har særlig behov for ekstra oppfølging gjennom videregåendeløpet. Stadig flere søker på yrkesfaglige program i Oslo.

Men vi er ikke i mål. Oslo SV ønsker å innføre en ny inntaksmodell for videregående skole som gir bedre mangfold på skolene og mulighet for alle, ikke bare de med de beste karakterene, til å velge den skolen de ønsker. I tillegg trengs det en særskilt satsing på de videregående skolene med lavest søkertall.

Oslo SV ønsker å øke andelen som velger fagopplæring ved å styrke det yrkesfaglige skoletilbudet og forbedre informasjonen om elevenes valgmuligheter. I tillegg bør mulighetene for alternative løp på yrkesfag videreutvikles som en del av et styrket samarbeid mellom skole og arbeidsliv, slik at elever kan komme i kontakt med arbeidslivet tidlig.

Osloskolen skal være en tverrfaglig skole som ivaretar hver enkelt elev. Skolen skal ha et godt og tilstedeværende skolehelsetilbud, med kompetanse på seksuell helse, prevensjon og overgrep. Ansatte skal inneha kompetanse til å møte elevenes ulike behov for oppfølging. I tillegg må vi sikre økt lærertetthet, leksehjelp og gratis skolemat.

Læring hele livet

En god voksenopplæring er viktig for livslang læring, integrering og for muligheter til å delta i et arbeidsliv i endring. Alle skal kunne delta i arbeids- og samfunnsliv, og det krever grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. Både mennesker med lang utdanning og mennesker uten skolegang har rett og plikt til å lære norsk og kvalifisere seg for arbeidslivet eller videre studier i Norge. Den kommunale voksenopplæringen må ivareta et mangfold av deltakere med ulike behov og forutsetninger.

Landets beste studentby

Oslo er den byen i landet der det bor aller flest studenter. Høyere utdanning er i stor grad et nasjonalt ansvar, men Oslo SV mener at også Oslo kommune har et ansvar overfor sine studenter. Studenter må få mulighet til å delta aktivt i byen de bor i, og de må lyttes til i beslutninger som angår dem. Gjennom bedre og billigere studentboliger, et styrket psykisk helsetilbud til studenter og billigere kollektivtilbud skal vi gjøre Oslo til landets beste by å være student i.

Hver høst står flere tusen studenter i kø for å få studentbolig, og innflyttere risikerer å stå uten et sted å bo fordi de ikke kommer inn på det private boligmarkedet. Derfor vil Oslo SV at det bygges flere studentboliger i Oslo og at studentboliger prioriteres i behandlingen av reguleringsplaner.