4. En god oppvekst og utdanning for alle
Oslo skal være en god by å vokse opp i for alle. Barn og unge skal få like gode muligheter, uavhengig av bakgrunn. Barnehage, skole, aktivitetsskole, voksenopplæring og lokale fritidstilbud skal bidra til å utjevne forskjeller og motvirke segregering, klasseskiller og begrensende kjønnsroller.
Oslo SV har de siste årene tatt viktige grep for å sikre at alle barn i Oslo får like muligheter. Blant annet er det innført gratis aktivitetsskole i hele byen, vi har økt bemanningen i barnehager i levekårsutsatte områder, bevilgnin- gene til Osloskolen er styrket og det er ansatt flere lærere.
Likevel ser vi at den økonomiske ulikheten i samfunnet er stor og segre- geringen øker. Koronapandemien har hatt store konsekvenser for barn og unge i byen vår. Oslo SV mener at det nå er behov for kraftigere grep for å redusere forskjeller og sikre alle barn og unge i Oslo en god oppvekst i tiden fremover.
Oslo SV ønsker at barnehagene, skolene, voksenopplæringen og student- tilbudet skal være fellesskapsarenaer der mennesker med ulik bakgrunn, identitet, livserfaring, funksjonsevne, tro, språk og kultur møtes. Det rike og verdifulle mangfoldet i Oslos barnehager og skoler gir et godt utgangs- punkt for å fremme respekt, toleranse og demokrati.
Lek og læring i barnehagen
En god barndom legger grunnlaget for et godt liv, og barnehagen er viktig for barns trivsel, utvikling og læring gjennom hele livet. Oslo SV vil ha en barnehage der leken kommer først, som ivaretar barnas nysgjerrighet og som bidrar til språklig og sosial utvikling.
Barnehagebarn skal møte trygge og kloke medarbeidere med høy kompetanse og tid til å skape gode relasjoner med hvert enkelt barn. Oslo SV vil fortsette å satse på flere ansatte i Oslo-barnehagene, og sørge for at de ansatte får gode muligheter til etter- og videreutdanning. Flerspråklighet og morsmål har en stor egenverdi i barnehagen. Derfor er det viktig å ha og ta vare på ansatte med flerspråklig kompetanse.
Med SV i byråd har det blitt bygget rekordmange barnehageplasser, som har gjort at for første gang i historien går over 90 prosent av alle barn i Oslo i barnehage. Samtidig er det fortsatt deler av byen vår der for mange står utenfor barnehagefelleskapet. Vi må derfor sørge for å fortsatt bygge ut barnehager i områder med lav dekning, og skape et godt tilbud slik at enda flere ønsker å ha barna sine i barnehagen.
Oslo SV vil:
- At det skal føres strengere økonomisk tilsyn av private barnehager. Kommunen bør få tilbake muligheten til å føre økonomisk tilsyn.
- Søke staten om mulighet til å stille kompetanse og kvalitetskrav til private barnehager for å sikre et likeverdig barnehagetilbud i hele byen.
- Jobbe for en felles søskenmoderasjonsordning for familier som har barn i både barnehage og aktivitetsskolen.
- Finne alternativer til plastdekke på uteområder i barnehager, skoler og lekeplasser.
- At leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og at lekens egenverdi skal anerkjennes. Læring i barnehagen skal skje gjennom lek og omsorg. Barnehagene skal ha et stort profesjonsfaglig handlingsrom.
- Gå mot profitt på barnehagedrift. Barnehagedrift er en fellesskapsoppgave og fellesskapets penger skal komme barna til gode. Vi skal fortsette å bygge ut barnehager i kommunal regi, og ikke slippe til kommersielle aktører.
- Rekruttere og videreutdanne flere med pedagogisk kompetanse. Det skal være minst 50 prosent barnehagelærere og 25 prosent barne- og ungdomsarbeidere i barnehagene.
- Styrke grunnbemanningen i barnehagen, og særlig jobbe for et bemanningsløft i barnehager der en høy andel av familiene har levekårsutfordringer.
- Innføre gratis kjernetid i barnehagen i levekårsutsatte områder.
- Ansette kjøkkenassistenter i alle barnehager som ønsker det.
- Sikre en fast tilstedeværende styrer i hver barnehage.
- Utvide dagens vikarpool/ressurspool til å gjelde for alle bydeler. Gjennom en vikarpool vil det bli lettere å sette inn vikarer fra første dags fravær.
- Fjerne kravet om fullført videregående skole for assistenter i barnehage, for å sikre bred og mangfoldig kompetanse blant ansatte.
- Styrke fagsentrene sitt arbeid i barnehager med forebyggende tiltak rettet mot språk og sosiale vansker, og øke satsningen på alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som en del av dette arbeidet.
- Jobbe for flere kulturopplevelser i barnehagene, for eksempel den kulturelle bæremeisen.
En innholdsrik aktivitetsskole
Oslo SV har sikret gratis aktivitetsskole fra 1-4 klasse i hele byen. Det er en enorm velferdsreform, som har gjort at alle barn kan være med på leken. Nå vil Oslo SV jobbe videre for å heve kvaliteten i AKS og styrke samarbeidet mellom AKS, skolen, kulturskolen, frivilligheten og idrettslagene.
Oslo SV vil:
- Jobbe for en statlig bemanningsnorm i SFO, slik vi allerede har i barnehager og skoler.
- Styrke samarbeidet mellom AKS, idrettslag, kulturlivet, fritidsklubber og frivillige organisasjoner. Disse tilbudene skal være gratis. Alle barn bør få tilbud om å delta i kulturskolen gjennom AKS.
- Bedre kompetansen til ansatte i AKS og la AKS-ansatte ta utdanning som en del av jobben. Styrke de ansattes kompetanse om barn med særskilte behov for tilrettelegging og oppfølging.
- Bedre finansieringen av AKS for å heve kvaliteten på tilbudet og sikre at alle aktiviteter som tilbys er kostnadsfrie for elever og foreldre.
- Sørge for at også privatskoler får gratis AKS.
En inkluderende fellesskole
Oslo SV har store ambisjoner for skolen. Vi ønsker en fellesskole der ulike elever møtes i samme klasserom. Det er ikke skolens oppgave alene å utjevne sosiale forskjeller, men skolen kan spille en viktig rolle i å gi alle – uavhengig av bakgrunn – like muligheter til å lære og trives.
Alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø uten mobbing og diskriminering. Den digitale utviklingen kan gjøre mobbing enda mer utfordrende å bekjempe. En inkluderende fellesskole er en arena der alle skal føle seg hjemme og være inkludert. Derfor er kampen mot rasisme og diskriminering særlig viktig i skolen. Mobbeombudet som byrådet har opprettet bør styrkes.
Under SVs styre har Osloskolen fått et nødvendig løft. Vi har styrket skoleøkonomien, som lå på et kritisk lavt nivå etter borgerlig byråd i 2015. Vi har bedret kvaliteten på undervisningen, samtidig som vi har sørget for at skolene med størst behov har fått mest støtte. Vi har også ansatt over 1.300 flere lærere i Osloskolen siden det rødgrønne byrådet overtok. Oslo SV ønsker å fortsette å styrke skolenes grunnfinansiering.
Oslo SV ønsker en fellesskole der hver enkelt elev skal bli sett og lyttet til, få tilpasset opplæring og oppleve mestring. Skolen må møte elevene med varierte arbeidsformer som også inkluderer praktisk og estetisk tilnærming, også i teorifagene. Elevene bør introduseres for yrkesrettede fag allerede i slutten av barneskolen og i ungdomsskolen. Oslo SV ønsker å skjerme elevenes fritid og mener derfor at skolearbeidet bør gjøres ferdig på skolen.
Oslo SV er på lag med lærerne. Det er lærerne som står i klasserommet hver dag som kjenner skolehverdagen best. Derfor må skolepolitikken bygge på tillit til rektorene som ledere og lærerne som fagpersoner. Lærere skal få bruke tida si på å se hver enkelt elev, ikke på å fylle ut skjemaer. Tillitsreformen i Osloskolen skal videreføres, slik at ansatte i skolene får større frihet til selv å vurdere hvilke metoder og kartlegginger som skal brukes.
Oslo SV vil:
- Legge til rette for at naturen brukes som en del av undervisningen for alle trinn.
- Sikre grunnleggende ferdigheter som lesing, regning og skriving, som er avgjørende i de første skoleårene.
- Styrke de praktiske og estetiske fagene i skolen, og legge til rette for mer læring gjennom lek og fysisk aktivitet, særlig i de tidlige årene i grunnskolen.
- At det skal sikres rom for praktisk-estetiske fag i nye skolebygg og ved rehabilitering av eksisterende bygg.
- Legge til rette for en time fysisk aktivitet hver dag i skolen for alle. Skolene skal ha frihet i hvordan dette organiseres.
- Fortsette å styrke den obligatoriske svømmeundervisningen i Osloskolen slik at alle lærer å svømme – og blir trygge i vann – slik det er slått fast i læreplanen.
- Øke antall plasser på sommerskolens intensive svømmekurs, samt tilby lignende svømmekurs i andre skoleferier i bydeler med særlig behov.
- At nærskoleprinsippet skal være styrende, og legge til rette for mer stabile inntaksgrenser for grunnskolene. Behovet for skolebytte skal begrunnes.
- Styrke elevdemokratiet. Elevene skal ha reell medvirkning i skolen, også når det gjelder innholdet i undervisningen.
- Gjøre leksefrie skoler til normen på grunnskolen i Oslo. I neste periode vil vi prioritere 1. til 4. klasse.
- Fjerne ren stykkprisfinansiering i grunnskolen og fortsette styrkingen av grunnfinansieringen til skolene.
- Fortsette opptrappingen av gratis skolemat til å gjelde hele grunnskolen i tillegg til videregående. Innfasingen bør starte i levekårsutsatte områder.
- At alle elever i Oslo skal ha tilgang på et skolebibliotek i tilknytning til sin skole. Bibliotekene skal ha ansatt fagutdannet skolebibliotekar og et mediebudsjett.
- Sikre fremdriften i nye skoleprosjekter og øke ressursene til rehabilitering av skoler. Alle nye og gamle skoler må sikres nødvendig universell utforming.
- Styrke tegnspråkopplæring for elever som trenger det.
- Styrke opplæringstilbudet til samiske elever og sikre at alle barn og unge i Oslo kommune blir kjent med samisk språk og kultur slik det er lagt opp til i læreplanene.
- Styrke opplæringen til elever med lovfestet rett til særskilt norskopplæring – sikre barn og unges behov for morsmålsopplæring og tospråklig fagstøtte.
- Sørge for at skolene har kompetanse og økonomi til å ta i mot elever med funksjonsnedsettelser på en måte som sikrer deres potensial for utvikling og mestring.
- Gjøre de siste Osloprøvene frivillige for skolene, og jobbe for at nasjonale prøver blir utvalgsprøver slik at ikke alle elevene i Oslo må ta dem hvert år.
- Sørge for tilstrekkelig opplæring og støtteapparat sånn at lærere og annet personell skal være i stand til å forebygge og håndtere voldelige og truende situasjoner.
- Styrke skolehelsetjenesten og det psykiske helsetilbudet for elevene gjennom hele skoleløpet. Sikre at de er lett tilgjengelige på skolen.
- Styrke den spesialpedagogiske kompetansen og veiledningen på skolene for å sikre at alle elever med behov for særskilt tilrettelegging får bistand fra kvalifisert fagpersonale så tidlig som mulig.
- Lage en handlingsplan med tiltak for å øke motivasjonen og hindre frafall blant elever med høyt læringspotensial.
- Sørge for at skolene får tilstrekkelige ressurser til å følge opp barn med særskilte behov for tilrettelegging og oppfølging. Finansieringen bør ikke begrenses til noen utvalgte diagnosegrupper slik som i dag.
- Styrke laget til eleven. Gjennomføre en opptrappingsplan for helse- og sosialfaglig kompetanse i skolen.
- Alle elever skal ha 30 minutters spisepause. Bruken av skjerm skal begrenses.
- Sikre at foreldre kan regulere hva digitale enheter fra skolen kan brukes til utenfor skoletid.
- At alle elever skal lese bøker og øve på å skrive for hånd i løpet av de første skoleårene, i tillegg til bruk av digitale læremidler.
- Styrke satsningen på digital kompetanse og kunnskapen om effekten av skjermbruk i Osloskolen. Digitale læremidler skal brukes på en læringsfremmende måte.
- Sikre at elever har tilgang til bøker og andre trykte læremidler, i tillegg til digitale.
- At barn og ungdom som venter på behandling av asylsøknaden, eller oppholder seg i landet etter avslag på asylsøknad, skal ha rett til undervisning i grunnskole og videregående opplæring.
- Bekjempe karakterpress. Gjennomføre flere forsøk med alternative vurderingsformer og alternativer til eksamen.
- Legge frem en handlingsplan mot segregering og konkurranse mellom skolene i Oslo.
- Legge til rette for at naturen brukes som en del av undervisningen for alle trinn.
- Gjøre forsøk med forskjøvet skolestart på ungdomstrinnet.
- Videreutvikle lokale rekrutteringsplaner for lærere og jobbe for at alle elever har lærere med godkjent lærerutdanning i alle timer.
En videregående skole for alle
Det er stadig flere som fullfører videregående opplæring. Samtidig er frafallet fortsatt for stort og forskjellene mellom de videregående skolene er for store. Elevene i Oslo skal kunne velge blant et mangfold av yrkesfaglige og studieforberedende opplæringstilbud, og kvaliteten i opplæringstilbudet skal være på høyt internasjonalt nivå.
SV i byråd har sørget for at de skolene med størst behov, og som har flest elever i fare for å slutte på skolen, har fått mer ressurser. Samtidig har Oslo SV styrket tilbudet for de elevene som har særlig behov for ekstra oppfølging gjennom videregåendeløpet. Stadig flere søker på yrkesfaglige program i Oslo.
Men vi er ikke i mål. Oslo SV ønsker å innføre en ny inntaksmodell for videregående skole som gir bedre mangfold på skolene og mulighet for alle, ikke bare de med de beste karakterene, til å velge den skolen de ønsker. I tillegg trengs det en særskilt satsing på de videregående skolene med lavest søkertall.
Oslo SV ønsker å øke andelen som velger fagopplæring ved å styrke det yrkesfaglige skoletilbudet og forbedre informasjonen om elevenes valgmuligheter. I tillegg bør mulighetene for alternative løp på yrkesfag videreutvikles som en del av et styrket samarbeid mellom skole og arbeidsliv, slik at elever kan komme i kontakt med arbeidslivet tidlig.
Osloskolen skal være en tverrfaglig skole som ivaretar hver enkelt elev. Skolen skal ha et godt og tilstedeværende skolehelsetilbud, med kompetanse på seksuell helse, prevensjon og overgrep. Ansatte skal inneha kompetanse til å møte elevenes ulike behov for oppfølging. I tillegg må vi sikre økt lærertetthet, leksehjelp og gratis skolemat.
Oslo SV vil:
- Innføre ny inntaksmodell basert på blandingsmodellen. Blandingsmodellen gjør
at alle uansett karakterer har en mulighet til å søke seg inn på alle skoler. Samtidig vil en andel komme inn basert på karakterer slik som i dag. Målet er å få en jevnere fordeling av elever med ulik bakgrunn.
- Bekjempe frafall ved å utvide ordningen med frivillig 11. skoleår og innføre målrettede tiltak for elever som står i fare for å falle fra etter å ha begynt på videregående.
- Sikre at elever som faller ut av videregående opplæring får god veiledning og oppfølging fra NAV. Videreføre og utvide forsøkene med NAV- veiledere ved utvalgte videregående skoler.
- Gjennomføre forsøk med alternative vurderings- og eksamensformer, som mappevurdering.
- Styrke skolehelsetjenesten.
- Legge til rette for fleksible modeller som kan føre fram til fag- og svennebrev, blant annet gjennom å styrke lærekandidatordningen og Fagbrev på jobb-ordningen.
- Sette av penger til rekvalifisering, slik at personer som allerede har en videregående utdanning får muligheten til å kvalifisere seg i et yrkesfag.
- Arbeide for at ordningene med læreplassgaranti skal gjelde for alle yrkesfaglige program, og øke antall lærlingplasser i kommunen.
- Sørge for at alle elever på yrkesfag har tilstrekkelig lokaler og utstyr av god kvalitet.
- Styrke etter- og videreutdanningstilbudet for lærere i videregående, spesielt for yrkesfaglærere og lærere i de praktiske og estetiske fagene.
- Gjøre det enda mer attraktivt for kommunens virksomheter å ansette lærlinger ved å gjeninnføre kommunale lærlingtilskudd.
- Utvikle fagutdanninger til den sirkulære økonomien i videregående skole.
- Styrke fagskolen i Oslo som en viktig etter- og videreutdanning for fagarbeidere.
- Jobbe for at den nasjonale fraværsgrensa avvikles, og gi elever mulighet til å bruke egenmelding ved gyldig fravær.
- Gjøre forsøk med fleksitid og forskjøvet start på skoledagen på videregående skoler.
Læring hele livet
En god voksenopplæring er viktig for livslang læring, integrering og for muligheter til å delta i et arbeidsliv i endring. Alle skal kunne delta i arbeids- og samfunnsliv, og det krever grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. Både mennesker med lang utdanning og mennesker uten skolegang har rett og plikt til å lære norsk og kvalifisere seg for arbeidslivet eller videre studier i Norge. Den kommunale voksenopplæringen må ivareta et mangfold av deltakere med ulike behov og forutsetninger.
Oslo SV vil:
- Styrke karriereveiledningen og rådgivningstjenesten i voksenopplæringen slik at deltakerne raskere kan komme ut i arbeidslivet eller videre utdanning.
- At deltakere i voksenopplæringen uten fullført grunnskole skal få tilpasset basisopplæring i norsk, IKT, matematikk, samfunnsfag og naturfag.
- At klassestørrelse og elevsammensetning må være pedagogisk forsvarlig og ta utgangspunkt i deltakernes skolebakgrunn, nivå og progresjon. Gruppene med de største behovene skal ikke ha mer enn 15 deltakere.
- At norskopplæring skal være del av voksenopplæringen og gi alle mulighet til å bestå norskprøven.
- Jobbe for at kontaktlærerressurser blir innført i voksenopplæringen, for å sikre at deltakerne får tett oppfølging av en pedagog i opplæringen.
Landets beste studentby
Oslo er den byen i landet der det bor aller flest studenter. Høyere utdanning er i stor grad et nasjonalt ansvar, men Oslo SV mener at også Oslo kommune har et ansvar overfor sine studenter. Studenter må få mulighet til å delta aktivt i byen de bor i, og de må lyttes til i beslutninger som angår dem. Gjennom bedre og billigere studentboliger, et styrket psykisk helsetilbud til studenter og billigere kollektivtilbud skal vi gjøre Oslo til landets beste by å være student i.
Hver høst står flere tusen studenter i kø for å få studentbolig, og innflyttere risikerer å stå uten et sted å bo fordi de ikke kommer inn på det private boligmarkedet. Derfor vil Oslo SV at det bygges flere studentboliger i Oslo og at studentboliger prioriteres i behandlingen av reguleringsplaner.
Oslo SV vil:
- Få fortgang i studentboligutbyggingen gjennom å prioritere behandling av reguleringsplaner som omhandler studentboliger, samt vurdere å tilpasse rekkefølgekravet til studentboliger.
- Gjennomgå eiendom som Oslo kommune eier, og utrede muligheten for bortfeste, utleie eller salg av eiendom til SiO.
- Bedre det psykiske helsetilbudet til studenter ved å gi tilskudd til SiOs psykisk helse- og rådgivningstjeneste, og sikre at dette forblir et gratis tilbud.
- Sikre at studenter blir lyttet til i beslutninger som angår studenter, ved å sikre studenter som eget ansvarsområde hos en byråd og opprette et eget brukerråd for studenter.
- Utarbeide en kommunal studentmelding som gir et kunnskapsgrunnlag for hvordan man kan forbedre Oslo som studentby, både faglig og sosialt.
- Vurdere å innføre insentiver for å få studenter til å melde flytting til Oslo etter modell fra andre studentbyer, for eksempel kulturrabatt eller billigere kollektivtransport.
- Prioritere studentorganisasjoners tilbud på halltid i idrettshaller over ordinær bedriftsidrett.
- Sikre rettshjelpstilbudet til studenter gjennom å øke bevilgningen til JURK og Jussbuss.
- Sikre studentrabatt på alle kulturopplevelser i kommunens regi.
- Gi støtte og tilskudd til SiOs arbeid med det nye studenthuset i St. Olavs gate.
- At Oslo kommune og utdanningsinstitusjonene skal samarbeide om aktuell kompetanse og kompetanseutvikling til gode for studentene og innbyggerne.
- Innføre kommunale retningslinjer for studenter i praksis, for å sikre bedre arbeiderrettigheter og en bedre praksisopplevelse.