10. Et levende og variert næringsliv

Entreprenørskap og innovasjon er viktig om vi skal nå målene om arbeid til alle og et bærekraftig og grønt arbeidsliv. Derfor har det rødgrønne byrådet gjort det attraktivt å etablere og skape arbeidsplasser og grønne nærin- ger. I 2019 ble Oslo for første gang kåret til landets mest næringsvennlige kommune av Næringslivets hovedorganisasjon (NHO), og over 35.000 nye jobber var da skapt i privat sektor etter at dagens byråd tok over i 2015. Byen vår har også fått en styrket gründerkultur og -nettverk, og utviklingen av oppstartsbedrifter i Oslo har skutt fart siden 2016.

Nå står næringene i Oslo overfor nye utfordringer. To år med hel eller delvis nedstengning av Oslo gikk hardt utover store deler av handelsnæringen, tjenesteytende næring og kultursektoren. To av tre Oslo-bedrifter rappor- terer om et udekket kompetansebehov. Selv om arbeidsmarkedet i Oslo er friskmeldt etter pandemien har næringslivet behov for politiske tiltak. Oslo SV vil løse næringslivets utfordringer ved å øke rekrutteringen til yrkesfag og gjøre det enklere å bli faglært, kvalifisere de som er arbeidsledige til de jobbene som finnes, bedre formidlingen av gode kommunale ordninger til næringene, og forenkle og redusere saksbehandlingstiden i kommunen.

Oslo SV har et mål om å utvikle et variert og bærekraftig næringsliv der det er rom for gründere og de små og mellomstore bedriftene i hele byen. Det er et mål at osloborgere utenfor de sentrumsnære områdene skal få et like godt og variert tilbud som de som bor sentrumsnært. Utviklingen av næringslivet skal sees i sammenheng med byplanleggingen. Vi ønsker å støtte grønne, innovative næringer som kan bidra til utslippsreduksjoner og løse framtidas utfordringer.

Oslo SV vil:

Mer gjenbruk og deling

Norge er på avfallstoppen i Europa. Vi kaster nesten 98 prosent av ressursene våre etter å ha brukt de én gang. Vårt ressursbruk er rett og slett ikke bærekraftig. For å realisere lavutslippssamfunnet må vi skape sirkulære verdikjeder, og næringslivet er en viktig del av løsningen. En mer sirkulær økonomi forutsetter at mer må repareres, gjenbrukes, deles og resirkuleres – og at dette skjer så nært forbrukeren som mulig. Derfor går sirkulær økonomi, delingsøkonomi og lokal verdiskapning hånd-i-hånd. Oslo kommune skal gå foran som et godt eksempel, og tilby tjenester som stimulerer til økt gjenbruk og deling.

Oslo SV vil: