2. Et grønnere Oslo

Klimaendringene skjer nå. Oslo skal ta sitt ansvar for å begrense dem, og innen 2030 skal Oslos direkte utslipp av klimagasser være kuttet til null og lufta skal være ren. Samtidig må vi tilpasse oss de endringene som kommer. Naturen spiller en nøkkelrolle i dette arbeidet. Et stort artsmangfold gjør naturen mer robust i møte med endringer. Derfor må naturen vår be- skyttes mot nedbygging, forurensning, forsøpling og andre menneskelige inngrep.

Nullutslippsbyen

For å nå målene i Parisavtalen må verdens utslipp av klimagasser reduseres til null. SV vil at Oslo skal ligge i forkant av denne utviklingen og redusere sine klimagassutslipp til null innen 2030, og at det deretter skal fjernes mer CO2 fra atmosfæren enn det som slippes ut. Oslo SV og byrådet har innført mange klimatiltak for å nå målene våre. Vi har blant annet elektrifisert gravemaskinene ved arbeid for kommunen, fått på plass utslippsfri kollektivtransport i løpet av 2023, fått gjennomslag for karbonfangst og -lagring på Klemetsrud og kuttet kommunale utslipp med 26 prosent. Nå vil SV ta det neste steget for et utslippsfritt Oslo.

Den største delen av utslippene innen Oslo kommunes grenser kommer fra veitrafikk, avfallsforbrenning og bygg- og anleggsaktivitet. Oslo SV vil styrke og videreutvikle det gode arbeidet som er i gang med å kutte disse utslippene ved hjelp av tiltak som kutter utslipp samtidig som det skaper en triveligere by å bo i.

Ta vare på ressursene

All ressursbruk gir belastning på både natur og klima. Avfall – som er ressurser som er tatt ut av bruk – skader også naturen dersom den havner på avveie. Derfor er
det avgjørende å bevege seg mot en mer sirkulær økonomi, med mer gjenbruk og bruk av resirkulert materiale. Avfallet som hver dag samles inn fra Oslo kommunes husholdninger, næringsliv og kommunal virksomhet representerer verdifulle ressurser, men må behandles klokt for å kunne utnyttes. Derfor mener Oslo SV at vi må ta i bruk en rekke tiltak for å øke sorteringsgraden og materialgjenvinningen fra avfall i kommunen. Det er også viktig at denne aktiviteten skjer lokalt for å unngå unødvendig transport.

Oslo SV vil:

Energi – bruke mindre og produsere mer

Selv om vi i Norge har god tilgang på ren og fornybar vannkraft, gir all energiproduksjon belastning på naturen. Ren norsk energi kan bidra til å erstatte klimafiendtlig fossil energiproduksjon i Europa. Lavere energiforbruk og mer lokal energiproduksjon gjør oss bedre rustet mot høye strømpriser. SV mener at alle Oslos innbyggere skal ha tilgang på tilstrekkelig energi til å leve gode liv, uavhengig av deres sosioøkonomiske status.

Klimakrisa og Europas energisituasjon krever en kraftfull satsing på fornybar energi. Oslo SV vil at kommunen, sammen med innbyggerne, skal gjøre byen vår til et storstilt solkraftverk. Slik hjelper vi også på lommeboka til Oslo-folk som sliter med strømregningene. Innen 2030 vil vi at 40.000 bygg i Oslo skal ha solceller på taket.

Ren luft

Hverken mennesker, dyr eller natur skal lide av luftforurensing i byen vår. Oslo SV har som mål at alle skal kunne puste trygt utendørs hele året, selv om de har helseutfordringer som gjør dem ekstra sårbare for luftforurensning.

Med SV i byråd har vi sørget for at byens kollektivtransport blir utslippsfri i løpet av 2023. Det vil dramatisk begrense luftforurensingen i Oslo, som i hovedsak består av eksos og svevestøv. Gjennom målrettede tiltak mot nullutslippsløsninger, begrenset biltrafikk og økt renhold vil lufta i byen vår bli renere.

Levende fjord

Oslo SV vil arbeide for en ren og tilgjengelig fjord, med et rikt artsmangfold, fri
for søppel og forurensning. Miljøtilstanden i fjorden vår er kritisk og har fått stor oppmerksomhet. Det haster med tiltak og opprydningsarbeid. SV vil at Oslo skal ta en lederrolle for at tiltaksplanen for Oslofjorden gjennomføres i samarbeid med de andre kommunene rundt Oslofjorden.

Plast i naturen havner til slutt i fjorden. Derfor er kommunens arbeid mot plastforurensning viktig for en ren fjord. SV vil styrke arbeidet mot unødig plast og plast på avveie i Oslo, og sette fortgang i oppryddingsarbeidet langs kystlinjen.

Ta vare på naturen

Naturmangfoldet er en del av grunnlaget for livet på jorden, men er i dag under sterkt press på grunn av klimaendringer, forurensning, fremmede arter og – ikke minst – nedbygging av areal. Klimaendringene gjør oss mer enn noen gang avhengige av en robust og mangfoldig natur. Derfor mener Oslo SV at vi må slutte å ofre natur til fordel for andre formål. Dersom natur må bygges ned, skal et tilsvarende område restaureres et annet sted.

Tilgang på natur, både rett utenfor døra, i parker og i Marka, er viktig for helse, aktivitet og trivsel. Derfor vil Oslo SV arbeide for å ta vare på viktige naturområder, fra trær i byen til nasjonalpark i Østmarka. Kommunens skoger skal drives på naturens og ikke økonomiens premisser, uten flatehogst.

Oslo SV vil:

En by som tåler klimaendringene

Kriser som skyldes klimaendringer, som for eksempel styrtregn og hetebølger, vil bli hyppigere i årene fremover. Det må vi møte med gode beredskapsplaner og ved å sikre at klimatilpasning er en integrert del av all byplanlegging.