8. En beredt hovedstad

I dag står vi overfor en rekke utfordringer. Klimaendringer, krig og pandemi har gjort oss mer bevisste enn før på betydningen av god beredskap. Sam- funnstrygghet handler om å verne samfunnet mot hendelser som truer våre grunnleggende verdier og samfunnsfunksjoner, og setter liv og helse i fare. Koronapandemien har for eksempel avdekket at vi har en sårbarhet knyttet til helseberedskapen når det gjelder sykdomsbyrde og tilgang til informasjon for minoritetsgrupper. Oslo SV har som mål at Oslo skal være en trygg by for alle.

Kommunen skal ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet. Samfunnssikkerhet og beredskapsarbeidet er en sentral del av dette ansvaret. De siste årene har Oslo vært utsatt for pandemi, vannkrise, strømkrise og terrorangrep, og som landets hovedstad er Oslo spesielt sårbar for slike hendelser. Derfor er det viktig å sikre nok ressurser til å gjennomføre nødvendige beredskaps- og sikkerhetstiltak.

Oslo SV vil: